Kurs kancelaryjno-archiwalny I stopnia

Miejsce
Internet
Termin
15-18 czerwca 2020
Czas trwania
10:00 - 15:00
Cena
940 zł
Zapisz się na szkolenie

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą specjalnej platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Adresaci
  • Osoby zatrudnione zwłaszcza w JST i publicznych instytucjach i podmiotach (referenci, inspektorzy),
  • Pracownicy prowadzący biura i sekretariaty w podmiotach niepublicznych,
  • Personel odpowiedzialny za prowadzenie archiwów zakładowych i składnic akt (wymóg posiadania kursu określają normatywy kancelaryjno-archiwalne),
  • Osoby odpowiedzialne za archiwizację dokumentacji projektów finansowanych ze środków unijnych.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Zapoznanie uczestników z aktualnym porządkiem prawnym w zakresie postępowania z dokumentacją w jednostce, ze szczególnym uwzględnieniem zmian w ustawie archiwalnej.

Zdobycie wiedzy na temat procesów kancelaryjno-archiwalnych i obowiązującego systemu kancelaryjnego.

Zdobycia i podniesienie kwalifikacji zawodowych niezbędnych do prowadzenia archiwów zakładowych i składnic akt w państwowych i samorządowych jednostkach organizacyjnych (wymóg posiadania kursu określają normatywy kancelaryjno-archiwalne)

W ramach kursu zrealizowane będą praktyczne ćwiczenia dla uczestników w formule on line.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Specjalista ds. zarządzania dokumentacją, doktor nauk humanistycznych z zakresu historii najnowszej i archiwistyki, biegły sądowy, pracowała w administracji państwowej, prowadziła: kontrole biurowości i archiwizowania dokumentacji w jednostkach państwowych i samorządowych; wykonała szereg ekspertyz dot. wartościowania akt decydując o czasookresie ich przechowywania; opiniowała wnioski o zniszczenie lub przejęcie akt do archiwum państwowego.

zwiń
rozwiń
Program

DZIEŃ I

  1. Podstawy prawne zarządzania dokumentacją: (ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach; ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach; rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 20 października 2015 r. w sprawie klasyfikowania i kwalifikowania, przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych i brakowania dokumentacji niearchiwalnej, akty prawne wydane na podstawie ustawy archiwalnej).
  2. Słowniczek kancelaryjno-archiwalny (podstawowe pojęcia kancelaryjno-archiwalne):
    • archiwum zakładowe – składnica akt;
    • koordynator czynności kancelaryjnych – archiwista zakładowy;
    • materiały archiwalne – dokumentacja niearchiwalna;
    • system kancelaryjny dziennikowy- system kancelaryjny bezdziennikowy;
    • rejestr korespondencji – rejestr kancelaryjny;
    • rodzaje dokumentacji współczesnej itp.
  3. Normatywy kancelaryjno-archiwalne regulujące postępowanie z dokumentacją w danej jednostce organizacyjnej (zakres przedmiotowy i znaczenie instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt, instrukcji archiwalnej).
  4. Archiwalne bazy danych oraz zapoznanie się z zawartością stron internetowych jednostek polskiej sieci archiwalnej.

DZIEŃ II

  1. Czynności kancelaryjne w jednostce:
    • obieg dokumentacji: wpływ i rejestracja korespondencji,
    • dekretacja, tworzenie akt spraw,
    • kompletowanie dokumentacji w komórkach organizacyjnych.
  2. Zasady redagowania pism urzędowych.
    • Ćwiczenia praktyczne- tworzenie, znakowanie i rejestrowanie korespondencji.
  3. Obowiązki komórek organizacyjnych w stosunku do dokumentacji zakończonej. Przygotowanie teczek rzeczowych do przekazania do archiwum zakładowego.
  4. Postępowanie z dokumentacją w przypadku ustania działalności lub reorganizacji jednostki organizacyjnej.

DZIEŃ III

  1. Klasyfikacja i kwalifikacja dokumentacji. Kryteria wartościowania dokumentacji. Konstrukcja i znaczenie jednolitego rzeczowego wykazu akt.
    • Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem wykazów akt.
  2. Organizacja archiwum zakładowego lub składnicy akt.
    Lokal i zasady rozmieszczania dokumentacji w magazynach archiwalnych. Prawa i obowiązki archiwisty zakładowego.
  3. Zasób archiwalny i środki ewidencyjne dokumentacji (rodzaje spisów zdawczo - odbiorczych, druki i formularze archiwalne). Konstrukcja sygnatury archiwalnej i rola wykazu spisów zdawczo-odbiorczych.
    • Ćwiczenia praktyczne - sporządzenie przykładowej ewidencji w formie spisu zdawczo-odbiorczego.
  4. Udostępnianie dokumentacji w archiwum zakładowym (wypożyczenia na potrzeby wewnętrzne, kwerendy archiwalne). Procedura wycofania dokumentacji z archiwum.

DZIEŃ IV

  1. Porządkowanie dokumentacji:
    • etapy prac porządkowych,
    • przynależność zespołowa,
    • segregacja i systematyzacja,
    • spis teczek rzeczowych,
    • inwentaryzacja.
    • identyfikacja dokumentacji własnej, odziedziczonej i obcej.
  2. Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej (cel i realizacja procedury niszczenia dokumentacji).
  3. Przygotowanie materiałów archiwalnych do przekazania do archiwum państwowego wg. obowiązujących standardów:
    • opis teczek rzeczowych,
    • zabezpieczenie techniczne materiałów,
    • ewidencja,
    • przygotowanie notatki informacyjnej.
    • Ćwiczenia praktyczne - opis teczek rzeczowych.
  4. Zarządzanie dokumentacją elektroniczną. Postępowanie z informacją na nośnikach elektronicznych.
  5. Testowy egzamin kwalifikacyjny.
zwiń
rozwiń
Koordynatorzy
Mariola Walkowicz
Specjlista ds. szkoleń i projektów
tel. 77 454 48 29
mwalkowicz@opole.frdl.pl
Lokalizacja
Internet

Szkolenia organizowane w formule on-line

Informacje dodatkowe

Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.
Cena zawiera: udział w profesjonalnym szkoleniu on-line, materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia, możliwość konsultacji z trenerem.
Dokonanie zgłoszenia na szkolenie jest równoznacznez zapoznaniem się i zaakceptowaniem regulaminu szkoleń FRDL.
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem będzie równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za to szkolenie. Płatność należy uregulować przelewem po szkoleniu.


ZGŁOSZENIA:
Zgłoszenia należy przesłać mailem na adres: biuro@opole.frdl.pl lub poprzez formularz na www.opole.frdl.pl do 9 czerwca 2020 r.