• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Prawo autorskie i prawa pokrewne w praktyce. Bezpieczne korzystanie z twórczości innych osób. Ryzyko naruszenia praw autorskich podczas korzystania z utworów dostępnych w internecie

Ważne informacje o szkoleniu

Szkolenie pomoże uczestnikom w identyfikacji ryzyka związanego z używaniem utworów, w tym także ogólnodostępnych w Internecie. Trener wskaże możliwości rozwiązań prawnych, które zminimalizują ryzyko negatywnych konsekwencji związanych z korzystaniem z dzieł bez zgody ich autora. Omówione zostaną możliwości korzystania z utworów bez potrzeby nabywania praw od ich autorów. Prowadzący wskaże również częste błędy lub braki w umowach na stworzenie i korzystanie z dzieła lub w umowach koncertowych oraz omówi praktyczne rozwiązania i przykłady orzeczeń sądowych z zakresu praw autorskich.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Na szkoleniu odpowiemy m.in. na następujące pytania:

  • Czym jest utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych?
  • Jak korzystać z utworów zgodnie z prawem, aby nie narazić się na zarzut naruszenia praw autorskich?
  • Kiedy można naruszyć czyjeś prawa autorskie?
  • Jak zorganizować wydarzenie kulturalne, np. wystawę fotografii, koncert czy festiwal muzyczny, aby nie narazić się na odpowiedzialność z tytułu naruszenia praw autorskich lub pokrewnych?
  • Jak zgodnie z prawem wykorzystywać fotografie lub inne utwory w promocji urzędu?
  • Co powinna zawierać dobrze sporządzona umowa z autorem dzieła, artystą scenicznym?
  • Czym jest licencja? Jakie daje uprawnienia?
  • Czym jest dozwolony użytek utworów? Kiedy i jak można z niego korzystać?
  • Kiedy trzeba zapłacić Stowarzyszeniu ZAiKS i innym organizacjom zbiorowego zarządu prawami autorskimi i pokrewnymi za korzystanie z utworów?
zwiń
rozwiń
Program

I. Przedmiot prawa autorskiego i praw pokrewnych.

  1. Pojęcie utworu, przykłady z orzecznictwa sądowego.
  2. Pojęcie artystycznego wykonania, zakres ochrony i relacje do praw autorów.
  3. Rodzaje utworów.
  4. Inspiracja, wykorzystanie czyjegoś pomysłu, adaptacja innego utworu, a ryzyko naruszenia praw innych osób.
  5. Dzieła wyłączone z ochrony prawno-autorskiej.

II. Autor i artysta wykonawca jako podmioty praw autorskich i pokrewnych.

  1. Autorskie prawa osobiste i majątkowe – definicja, różnice, przykłady.
  2. Czas ochrony praw autorskich.
  3. Naruszenie autorskich praw osobistych lub majątkowych – przykłady.
  4. Roszczenia przysługujące właścicielom praw autorskich.

III. Dyspozycje prawami autorskimi.

  1. Przeniesienie autorskich praw majątkowych – podstawowe zasady.
  2. Licencja, a przeniesienie autorskich praw majątkowych – różnice.
  3. Rodzaje licencji.
  4. Zasady zawierania umów autorskich – istotne klauzule umowne, częste błędy w umowach.
  5. Pola eksploatacji – zdefiniowanie pojęcia i ich znaczenie w umowie.
  6. Umowa z pracownikiem – twórcą dzieła. Prawa pracodawcy do utworu pracowniczego. Umowa o pracę a zakres korzystania z utworu.

IV. Dozwolony użytek w polskiej ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

  1. Dozwolony użytek jako forma zgodnego z prawem korzystania z utworów bez zgody twórcy.
  2. Zakres i przykłady dozwolonego użytku:
  • publiczne rozpowszechnianie utworów w miejscach ogólnie dostępnych,
  • cytat – zakres i wymogi,
  • działalność naukowa, oświatowa i edukacyjna,
  • fotografowanie dzieł sztuki, obiektów architektury,
  • kopiowanie książek, digitalizacja zbiorów,
  • wykorzystywanie utworów w celach promocji wystaw, wydarzeń kulturalnych,
  • satyra.
  1. Zasady korzystania z utworów w ramach dozwolonego użytku,
  2. Granice dozwolonego użytku.

V. Rola organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi.

  1. Relacje organizacji zbiorowego zarządzania z użytkownikami utworów – przedmiot i zakres ich działalności.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie adresowane jest do pracowników wydziałów kultury, promocji i informacji, biur prasowych, ale także do włodarzy i zarządzających JST, w tym wójtów, burmistrzów i prezydentów oraz starostów, a także ich zastępców i sekretarzy. Zapraszamy także pracowników samorządowych instytucji kultury, muzeów, bibliotek oraz osoby jst, które w codziennej pracy stykają się z problemami z zakresu wykorzystania utworów i artystycznych wykonań.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prawnik, specjalista z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w zakresie prawa własności intelektualnej szczególnie prawa autorskiego i praw pokrewnych. Absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu Szczecińskiego oraz Instytutu Prawa Własności Intelektualnej na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Ukończył liczne kursy m.in. w zakresie praw autorskich, praw własności przemysłowej, zwalczania nieuczciwych praktyk rynkowych i prawa nieuczciwej konkurencji. Zajmuje się ochroną danych osobowych jako inspektor ochrony danych. Prowadził liczne szkolenia z tematyki prawnoautorskiej, m.in. dla przedstawicieli samorządów, ministerstw, Kancelarii Sejmu i Senatu RP., szkół wyższych, przedsiębiorców. Doradza m.in. w tematyce praw autorskich instytucjom kultury, jednostkom samorządu terytorialnego, twórcom, znanym aktorom kinowym i telewizyjnym i wykonawcom muzycznym, animatorom kultury, wydawcom.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Cena zawiera: udział w profesjonalnym szkoleniu on-line, materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia, możliwość konsultacji z trenerem. Dokonanie zgłoszenia na szkolenie jest równoznaczne z zapoznaniem się i zaakceptowaniem regulaminu szkoleń FRDL. Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem będzie równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za to szkolenie. Płatność należy uregulować przelewem po szkoleniu.

ZGŁOSZENIA:

Zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz na www.opole.frdl.pl do 24 stycznia 2022 r.