• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Ochrona danych osobowych w pracy organów stanowiących gminy i powiatu. Uprawnienia informacyjne radnych a kwestie udostępniania informacji publicznej

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Ważne informacje o szkoleniu

Ochrona danych osobowych w pracy organów stanowiących jst, podczas sesji rad czy posiedzeń komisji budzi wiele kontrowersji i niejasności, zwłaszcza po wejściu w życie przepisów o RODO. W celu ich wyjaśnienia oraz usystematyzowania wiedzy proponujemy Państwu udział w szkoleniu z zakresu ochrony danych osobowych podczas pracy organów stanowiących gminy i powiatu oraz podzas sesji rady. Ponadto na szkoleniu poruszymy zagadnienia dotyczące uprawnień informacyjnych radnych, wynikające z art. 24 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, art. 21 ust. 2a ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 23 ust. 36 ustawy o samorządzie wojewódzkim w zakresie dostępu do informacji publicznej w praktyce jst. Podczas szkolenia, wskażemy również jak w prawidłowy sposób realizować ustawowy obowiązek informacyjny radnych. Omówimy tryb udostępniania informacji, sytuacje, które naruszają dobra osobiste, procedury udostępnienia oraz odmowy udostępnienia danych w świetle praktyki stosowania przepisów, a także aktualnego orzecznictwa.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Wskazanie różnic pomiędzy Administratorem Danych Osobowych a IOD w gminie i radzie, najczęstszych problemów, praktyki stosowania przepisów dotyczących zależności pomiędzy ADO, IOD a radą gminy/powiatu.
  • Przedstawienie właściwej ścieżki postępowania dotyczącej nagrywania, transmisji obrad i udostępniania nagrań z sesji oraz dalszego ich przechowywania.
  • Poznanie praktyki i wyjaśnień UODO dotyczących ADO w gminie, ADO na sesjach, omówienie problematyki dokumentacji na sesjach z zakresu ochrony danych.
  • Przegląd aktualnego orzecznictwa i rozstrzygnięciach organów nadzoru.

Uzyskanie odpowiedzi na pytania:

  • Jak należy postępować z dokumentacją dotyczącą ochrony danych osobowych w biurze rady, na sesjach i komisjach?
  • W jaki sposób należy rozpatrywać skargi i wnioski na sesji, nie naruszając jednocześnie przepisów o RODO?
  • Jakie uprawnienia informacyjne zgodnie z przepisami ustaw o samorządzie mają radni?
  • Jaki jest zakres uprawnień informacyjnych?
  • Kiedy dostęp do informacji narusza dobra osobiste?
  • Jak prawidłowo udostępniać informację publiczną?
  • Jak poprawnie zapisać w statucie kwestie dotyczące uprawnień informacyjnych radnych?
  • W jakiej sytuacji można odmówić udostępniania informacji?

 

zwiń
rozwiń
Program
  1. Administrator Danych Osobowych w gminie, powiecie. Rada jako ADO, radny jako ADO – problemy interpretacyjne, wyjaśnienia UODO, praktyka.
  2. Odrębni administratorzy a dokumentacja z zakresu ochrony danych osobowych.
  3. Inspektor ochrony danych w urzędzie, a IOD w organie stanowiącym gminy i powiatu.
  4. Sesje rad i posiedzenia komisji a ochrona danych na sesjach.
  5. Ochrona danych osobowych w uchwałach.
  6. Procedury postępowania w związku z transmisją i nagrywaniem, a także dalszym udostępnianiem nagrań – zalecenia UODO.
  7. Rejestr czynności przetwarzania danych.
  8. Realizacja obowiązku informacyjnego.
  9. Okres przechowywania danych a publikacja na BIP nagrań z sesji rad.
  10. Rozpatrywanie skarg i wniosków oraz petycji przez radę gminy, prace komisji skarg i wniosków a ochrona danych osobowych.
  11. Praktyczne przykłady.
  12. Uprawnienia informacyjne radnych - podstawy prawne, sposoby udostępnienia:
  13. Prawo wstępu do pomieszczeń.
  14. Prawo uzyskiwania informacji i materiałów.
  15. Wgląd w działalność urzędu.
  16. Jak realizować uprawnienia informacyjne?
  17. Uregulowania uprawnień informacyjnych w uchwały rad gmin, zarządzeniach organów wykonawczych, czy warto je stosować?
  18. Ograniczenia w realizacji uprawnień radnych: dobra osobiste. Tajemnica prawnie chroniona.
  19. Termin realizacji uprawnień informacyjnych radnego.
  20. Wniosek radnego o udostępnianie informacji publicznej.
  21. Odmowa udostępnienia informacji publicznej – kiedy można odmówić udostępnienia informacji publicznej?
  22. Koszty udostępniania informacji publicznej.
  23. Pytania i odpowiedzi.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Sekretarze jednostek samorządu terytorialnego, przewodniczący rady, radni, pracownicy obsługujący biuro rady, inspektorzy ochrony danych osobowych, radcy prawni, audytorzy wewnętrzni, wszyscy zainteresowani tematyką szkolenia.

 

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Praktyk, radca prawny, ekspert z zakresu prawa administracyjnego, prawa pracy oraz przepisów prawnych dotyczących ochrony danych osobowych, zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Doświadczona trenerka, prowadząca szkolenia podnoszące kwalifikacje pracowników administracji publicznej. Autorka komentarzy i opinii prawnych.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.
Cena zawiera: udział w profesjonalnym szkoleniu on-line, materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia, możliwość konsultacji z trenerem.
Dokonanie zgłoszenia na szkolenie jest równoznaczne z zapoznaniem się i zaakceptowaniem regulaminu szkoleń FRDL.
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem będzie równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za to szkolenie. Płatność należy uregulować przelewem po szkoleniu.


ZGŁOSZENIA:
Zgłoszenia należy przesłać mailem na adres: biuro@opole.frdl.pl lub poprzez formularz na www.opole.frdl.pl do 22 października 2021 r.