I. Przygotowanie i zatwierdzenie arkusza organizacji szkoły i przedszkola.
1. Uwarunkowania prawne. Harmonogram opracowywania, uzgadniania i zatwierdzania arkusza organizacji.
2. Wzór arkusza organizacji. Informacje wymagane przepisami prawa. Informacje dodatkowe. Przypadek przedszkola i szkoły.
3. Oddziały i ich wielkość. Przedszkole. Klasy I-III szkół podstawowych. Integracyjne. Specjalne. Sportowe.
4. Oddziały łączone.
5. Podział na grupy. Języki. WF. Informatyka. Komputer tańszy od godziny pracy nauczyciela.
6. Ramowe plany nauczania: obowiązkowe zajęcia edukacyjne; dodatkowe zajęcia edukacyjne; zajęcia rewalidacyjne; zajęcia w ramach kkz; zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej; zindywidualizowana ścieżka kształcenia; doradztwo zawodowe; zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów; godziny do dyspozycji dyrektora szkoły.
7. Nauczanie indywidualne.
8. Świetlica szkolna.
9. Internat.
10. Wynagrodzenia nauczycieli.
11. Wymiary etatów nauczycieli. Pensum wynikające z przepisów prawa. Pensum ustalane przez organ prowadzący. Pensum łączone. Przykłady i kalkulator.
12. Etat przeliczeniowy.
13. Godziny ponadwymiarowe:
- korzyści i ograniczenia;
- wymiar finansowy godzin ponadwymiarowych z punktu widzenia dyrektora szkoły i jst;
- kiedy godzina ponadwymiarowa jest dla jednostki samorządu terytorialnego realnie darmowa?
- czy może to wiedzieć sam dyrektor szkoły?
- kiedy godzina ponadwymiarowa stanowi realny wydatek samorządu i ile on wynosi?
- przykłady i kalkulator.
14. Czy stopień awansu zawodowego nauczyciela kosztuje samorząd? Punkt widzenia dyrektora a samorządu. Wpływ awansu zawodowego na sytuację ekonomiczną samorządu. Kalkulator.
15. Kwalifikacje nauczycieli – klucz do oszczędnego budżetu.
16. Wpływ zapisów w arkuszu na budżet szkoły i budżet samorządu. Optymalizacja wydatków. Jak samorząd na podstawie danych z arkusza może zoptymalizować wydatki na oświatę?
17. Arkusz organizacji a wydatki szkoły a wysokość subwencji oświatowej – zależności:
- na jakie wydatki szkoła otrzymuje subwencję oświatową? Jakie dane wpływają na jej wysokość?
- jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd w ramach subwencji?
18. Dane wykazane w arkuszu organizacji a dane w SIO – prawidłowe wykazanie zadań w arkuszu a wysokość otrzymanej subwencji. Na co należy uważać?
II. Finansowanie dzieci z Ukrainy w polskich szkołach i przedszkolach.
1. Podstawa prawna kształcenia i finansowania uczniów z Ukrainy.
2. Przepisy ustawy - Prawo oświatowe: oddziały ogólnodostępne, oddziały przygotowawcze, bezpłatna nauka języka polskiego.
3. Subwencja oświatowa według stanu na dzień 30 września 2021 r. a obecne wydatki.
4. Koszty utworzenia oddziału przygotowawczego a wysokość subwencji oświatowej/dotacji.
5. Koszty organizacji bezpłatnej nauki języka polskiego a wysokość subwencji oświatowej/dotacji.
6. Porównanie wydatków na ucznia z Ukrainy w oddziale ogólnodostępnym i przygotowawczym.
7. Dotacje na uczniów z Ukrainy w przedszkolach i szkołach dotowanych - czy dotacje są należne, jaka jest ich wysokość? Obliczenie dotacji dla ucznia w oddziale ogólnodostępnym, przygotowawczym i z bezpłatną nauką języka polskiego.
8. Wpisywanie ucznia z Ukrainy do SIO.
9. Model przedstawiający wzrost zadań z rezerwy 0,5% subwencji oświatowej w związku z większą liczbą uczniów z Ukrainy.
III. Odpowiedzi na pytania.
Oświata