Egzekucja zaległości w opłatach za gospodarowanie odpadami komunalnymi z uwzględnieniem zmiany w zakresie kosztów postępowania egzekucyjnego w administracji. Najważniejsze problemy związane z obowiązkiem elektronicznego przekazywania tytułów wykonawczych

szkolenie w formule on-line
- Poznanie zmian w egzekucji administracyjnej, które weszły w życie 20 lutego 2021 r.
- Praktyczna analiza nowych przepisów dotyczących egzekucji administracyjnej opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
- Omówienie zmienionego modelu naliczania kosztów egzekucyjnych, wskazanie kiedy koszty egzekucyjne poniesie wierzyciel.
- Analiza wybranych przepisów tarcz antykryzysowych – jak przekładają się na postępowania podatkowe i egzekucyjne?
- Poznanie zasad doręczania pism, decyzji, upomnień. Wskazanie jak postąpić z pismami, decyzjami, upomnieniami niedoręczonymi z powodu kwarantanny lub/i izolacji?
- Omówienie nowych wzorów tytułów wykonawczych, w tym m.in. wystawiania tytułów wykonawczych na małżonka podatnika.
- Wskazanie nowych obligatoryjnych elementów upomnienia, kierowanego do zobowiązanych zalegających z opłatami za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
1. Wierzyciel jako podmiot inicjujący postępowanie egzekucyjne – prawa i obowiązki wierzyciela opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
- Przepisy prawne regulujące prawa i obowiązki wierzyciela - m. in. ustawa o finansach publicznych, ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ordynacja podatkowa, przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
- Obowiązek ustalania i dochodzenia należności publicznoprawnych (kontrolowanie terminowości wpłat, naliczanie odsetek).
- Wymagalność świadczenia pieniężnego z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi jako moment podjęcia działań o charakterze przedegzekucyjnym przez wierzyciela.
2. Działania przedegzekucyjne podejmowane przez wierzycieli należności z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
- Istotne zmiany przepisów dotyczące postepowania wierzycieli należności pieniężnych – nowe obowiązujące od 20 lutego 2021r. rozporządzenie Ministra Finansów.
- Działania informacyjne wierzyciela wobec zobowiązanego: formy, terminy, dokumentowanie, cel dokumentowania działań informacyjnych.
- Wprowadzenie nowej instytucji – skierowanie do zobowiązanego wezwania o wyjawienie majątku. Kiedy z wezwaniem występuje wierzyciel, a kiedy organ egzekucyjny? W jaki sposób i od kogo wierzyciel może pozyskać informacje o majątku zobowiązanego?
- Wystawianie upomnień na zaległości w opłatach za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Doręczenie upomnienia, terminy, kwoty – nowe obligatoryjne elementy upomnienia, czy upomnienie musi być podpisane? Czy upomnienie wysłane przed lub po 20 lutego 2021 bez odpowiedniego pouczenia jest ważne?
- Obciążenie zobowiązanego kosztami upomnienia - np. zapłata zaległości po wysłaniu upomnienia, ale przed jego doręczeniem.
- Kiedy zobowiązany nie ma obowiązku zapłaty kosztów upomnienia?
- Czy w przypadku skierowania upomnienia do obydwojga małżonków na tą samą zaległość należą się dwa razy koszty upomnienia?
- Czy wolno wystawić tytuł wykonawczy na obydwoje małżonków, gdy deklarację na opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnym złożył tylko jeden z małżonków?
- W jaki sposób i od kogo można pozyskać informacje o współmałżonku, którego wierzyciel chce objąć tytułem wykonawczym, a dane te nie wynikają ze złożonej deklaracji?
- Czy i na podstawie jakich przepisów koszty upomnienia można umorzyć?
- Przedawnienie kosztów upomnienia- nowe zasady wynikające ze zmienionej ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.
Cena zawiera: udział w profesjonalnym szkoleniu on-line, materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia, możliwość konsultacji z trenerem.
Dokonanie zgłoszenia na szkolenie jest równoznaczne z zapoznaniem się i zaakceptowaniem regulaminu szkoleń FRDL.
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem będzie równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za to szkolenie. Płatność należy uregulować przelewem po szkoleniu.
ZGŁOSZENIA:
Zgłoszenia należy przesłać mailem na adres: biuro@opole.frdl.pl lub poprzez formularz na www.opole.frdl.pl do 29 lipca 2021 r.
Finanse, rachunkowość, podatki