1. Ogólna charakterystyka świadczeń pomocy społecznej pobranych nienależnie:
- kiedy mamy do czynienia ze świadczeniem nienależnie pobranym?
- w jaki sposób określane są świadczenia nienależnie pobrane?
- decyzje administracyjnych wydawane osobom, które pobrały nienależne świadczenia i są zobowiązane do ich zwrotu (m.in. decyzje z ustaw: o pomocy społecznej, o świadczeniach rodzinnych, o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, o dodatkach mieszkaniowych, o systemie oświaty).
- czy decyzja stwierdzająca nienależnie pobrane świadczenie oznacza automatycznie obowiązek zwrotu takiego świadczenia?
- czy decyzja nakazująca zwrot nienależnego świadczenia jest decyzją odrębną od decyzji ustalającej nienależne świadczenie?
- czy w przypadku wydania decyzji ustalającej nienależnie pobrane świadczenie zawsze należy żądać zwrotu świadczenia?
- odsetki od nienależnie pobranych świadczeń (od kiedy i jakie odsetki liczyć?)
2. Wybrane zagadnienia dotyczące stosowania ulg w spłacie nienależnie pobranych świadczeń z pomocy społecznej:
- czy wolno umorzyć w całości lub w części nienależnie pobrane świadczenie?
- czy wolno stosować ulgi w postaci odroczenia terminu zwrotu lub rozłożenia na raty nienależnie pobranego świadczenia?
- czy wolno stosować ulgi w spłacie nienależnie pobranych świadczeń po wszczęciu postępowania egzekucyjnego?
- czy wolno i kiedy odstąpić od dochodzenia nienależnie pobranych świadczeń?
- kiedy przedawnia się prawo do wydania decyzji o zwrocie nienależnie pobranego świadczenia?
- kiedy przedawniają się należności wynikające z decyzji o zwrocie nienależnych świadczeń?
- co ze zwrotem nienależnie pobranego świadczenia w przypadku zgonu świadczeniobiorcy?
3.Egzekucja administracyjna nienależnie pobranych świadczeń z pomocy społecznej – zagadnienia ogólne:
- ośrodki pomocy społecznej jako wierzyciele nienależnie pobranych świadczeń,
- pozycja prawna wierzyciela (OPS) przy egzekucji nienależnie pobranych świadczeń,
- ustalenie właściwości miejscowej organu egzekucyjnego,
- jakie upoważnienia powinni posiadać pracownicy OPS podpisujący upomnienia i tytuły wykonawcze?
4. Czynności wierzyciela (OPS) poprzedzające wszczęcie egzekucji administracyjnej:
- omówienie zmienionego, obowiązującego od 20 lutego 2021r., rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych,
- działania informacyjne wierzyciela – kiedy stosować? W jakiej formie? Sposób i cel dokumentowania,
- upomnienie – kiedy musi być wystawione? Jaka jest minimalna kwota, od której upomnienie musi być wystawione?
- zmiana wysokości kosztów upomnienia – od kiedy stosować nowe koszty?
- czy w przypadku wydania decyzji o zwrocie nienależnie pobranych świadczeń upomnienie musi być zawsze wystawione i doręczone świadczeniobiorcy?
- obligatoryjne elementy upomnienia. Kto określa wzór upomnienia? Zmiana podstawy prawnej upomnienia, treść pouczeń, konsekwencje braku poinformowania wierzyciela lub/i organu egzekucyjnego o zmianie miejsca zamieszkania. Czy upomnienie musi być podpisane?
- koszty upomnienia – czy zawsze należy zapłacić koszty upomnienia? (np. świadczeniobiorca zwraca nienależne świadczenie po wysłaniu upomnienia ale przed jego odbiorem. Zwrot nienależnie pobranego świadczenia w tym samym dniu co doręczone upomnienie? Kiedy przedawniają się koszty upomnienia?),
- czy wierzyciel musi informować organ egzekucyjny o przedawnieniu kosztów upomnienia?
5. Wystawianie i kierowanie do egzekucji administracyjnej elektronicznego tytułu wykonawczego - sposoby elektronicznego przekazywania TW:
- omówienie aktualnych wzorów TW i prawidłowego ich wypełnienia – wybrane elementy, m.in. pouczenie dla małżonka zobowiązanego o prawie sprzeciwu w sprawie odpowiedzialności majątkiem wspólnym, sposób przesłania do organu egzekucyjnego,
- elektroniczny tytuł wykonawczy – TW-1(5) – jak prawidłowo wypełnić? Omówienie wybranych elementów tytułu wykonawczego – czy na co zwrócić szczególną uwagę?
- omówienie najczęściej występujących błędów w sporządzaniu tytułów wykonawczych (Jak prawidłowo określić odsetki w tytule wykonawczym? Jaką datę doręczenia upomnienia wskazać w przypadku podwójnego awizo?),
- czy i kiedy wierzyciel powinien załączyć do przekazywanego tytułu wykonawczego informację dodatkową?
- nowe obowiązki wierzyciela w zakresie stosowania środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu egzekucyjnym w administracji (czy wolno będzie wystawiać i przekazywać do egzekucji TW w postaci papierowej? Jak uzyskać dostęp do elektronicznych TW?),
- przekazywanie TW za pośrednictwem systemu teleinformatycznego – czy OPS może przekazywać TW na elektroniczną skrzynkę podawczą organu egzekucyjnego?
- podpis elektroniczny – w jaki sposób uzyskać dostęp do elektronicznego podpisu? Kto może podpisywać TW podpisem elektronicznym? Upoważnienie do podpisywania TW – podstawa prawna,
- konsekwencje dla wierzyciela nieprawidłowo sporządzonego elektronicznego TW.
6. Wybrane, istotne dla wierzyciela, zagadnienia z przebiegu postępowania egzekucyjnego w administracji:
- moment wszczęcia postępowania egzekucyjnego – zmiana przepisów (rozróżnienie pomiędzy wszczęciem postępowania egzekucyjnego i wszczęciem egzekucji),
- badanie dopuszczalności przystąpienia do egzekucji przez organ egzekucyjny. Przesłanki i konsekwencje dla wierzyciela nie przystąpienia do egzekucji. Co wierzyciel może zrobić po otrzymaniu zawiadomienia o nieprzystąpieniu do egzekucji?
- obowiązki wierzyciela w zakresie współdziałania z organem egzekucyjnym,
- w jakich sprawach wierzyciel musi niezwłocznie informować organ egzekucyjny i w jakiej formie? Nowe dane w zawiadomieniach wierzyciela wysyłanych do organu egzekucyjnego. Dodatkowe obowiązki wierzyciela w związku ze zmianami przepisów w zakresie kosztów egzekucyjnych,
- jakie mogą być konsekwencje nieterminowego poinformowania organu egzekucyjnego np. o wpłacie należności objętej tytułem wykonawczym od wierzyciela?
- nowe sposoby płatności egzekwowanych należności. Czy osoby nie będące zobowiązanymi mogą zapłacić egzekwowaną należność za zobowiązanego?
7. Zmienione zasady ponownego wszczęcie postępowania egzekucyjnego:
- czy i w jaki sposób można ponownie wszcząć egzekucję administracyjną po uprzednim umorzeniu postępowania?
- wniosek wierzyciela o ponowne wszczęcie egzekucji (zakres informacji przekazywanych przez wierzyciela do organu egzekucyjnego, dalszy lub dotychczasowy TW jako podstawa ponownego wszczęcia egzekucji),
- wprowadzenie nowej instytucji – skierowanie przez wierzyciela lub organ egzekucyjny do zobowiązanego wezwania o wyjawienie majątku (forma wyjawienia majątku). Jak postąpić w przypadku gdy zobowiązany nie reaguje na wniosek o wyjawienie majątku?
- zawiadomienie organu egzekucyjnego o ponownym wszczęciu egzekucji administracyjnej (dochodzenie kosztów egzekucyjnych powstałych w umorzonym postępowaniu egzekucyjnym w toku ponownie wszczętej egzekucji).
8. Fundamentalne zmiany przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w zakresie kosztów egzekucyjnych:
- istotny wzrost kosztów egzekucyjnych (określenie maksymalnej wysokości opłat egzekucyjnych, opłata manipulacyjna, nowy katalog wydatków egzekucyjnych),
- kiedy koszty egzekucyjne pokrywa wierzyciel?
- co wierzyciel może zrobić aby ograniczyć przypadki ponoszenia kosztów egzekucyjnych?
- czy i na jakich zasadach koszty egzekucyjne należne od wierzyciela mogą być umorzone?
- zmiana zasad przedawnienia kosztów egzekucyjnych.
9. Dyskusja, odpowiedzi na pytania.
Pomoc społeczna, zdrowie