• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Elektroniczne tytuły wykonawcze w pomocy społecznej

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas szkolenia poznają Państwo najnowsze przepisy związane z wystawianiem elektronicznych tytułów wykonawczych dotyczących nienależnie pobranych świadczeń z pomocy społecznej. Prowadząca w przejrzysty sposób przedstawi prawa i obowiązki wierzycieli w dochodzeniu należności, omówi aktualne wzory dokumentów, poprawne ich wypełnianie i przekazywanie tytułów wykonawczych (TW) do organów egzekucyjnych, a także wyjaśni wątpliwości i odpowie na pytania dotyczące stosowania nowych przepisów związanych z elektronicznym tytułem wykonawczym.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Podczas szkolenia uzyskają Państwo odpowiedzi na następujące pytania:

  • W jaki sposób wierzyciel (OPS) może uzyskać dostęp do systemu teleinformatycznego dedykowanego do przekazywania e-TW?
  • Jak i skąd pozyskać właściwe wzory TW?
  • Na które elementy przy wypełnianiu elektronicznego TW zwrócić szczególną uwagę i jakie konsekwencje dla wierzyciela spowodować może niepoprawne wypełnienie TW?
  • Jakie problemy mogą wystąpić przy przepływie informacji wewnątrz jednostki organizacyjnej wierzyciela w związku z elektronicznym zawiadamianiem wierzyciela (e-ZW)?
  • Czy po 1 lipca 2021r. można przekazywać TW w wersji papierowej?
  • Czy wraz z e-TW musi być przekazany wniosek egzekucyjny?
  • Czy jednym e-TW można objąć kilka należności od jednego zobowiązanego?
  • Jak przeciwdziałać (minimalizować) płaceniu kosztów egzekucyjnych?
zwiń
rozwiń
Program

1. Ogólna charakterystyka świadczeń pomocy społecznej pobranych nienależnie:

  • kiedy mamy do czynienia ze świadczeniem nienależnie pobranym?
  • w jaki sposób określane są świadczenia nienależnie pobrane?
  • decyzje administracyjnych wydawane osobom, które pobrały nienależne świadczenia i są zobowiązane do ich zwrotu (m.in. decyzje z ustaw: o pomocy społecznej, o świadczeniach rodzinnych, o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, o dodatkach mieszkaniowych, o systemie oświaty).
  • czy decyzja stwierdzająca nienależnie pobrane świadczenie oznacza automatycznie obowiązek zwrotu takiego świadczenia?
  • czy decyzja nakazująca zwrot nienależnego świadczenia jest decyzją odrębną od decyzji ustalającej nienależne świadczenie?
  • czy w przypadku wydania decyzji ustalającej nienależnie pobrane świadczenie zawsze należy żądać zwrotu świadczenia?
  • odsetki od nienależnie pobranych świadczeń (od kiedy i jakie odsetki liczyć?)

2. Wybrane zagadnienia dotyczące stosowania ulg w spłacie nienależnie pobranych świadczeń z pomocy społecznej:

  • czy wolno umorzyć w całości lub w części nienależnie pobrane świadczenie?
  • czy wolno stosować ulgi w postaci odroczenia terminu zwrotu lub rozłożenia na raty nienależnie pobranego świadczenia?
  • czy wolno stosować ulgi w spłacie nienależnie pobranych świadczeń po wszczęciu postępowania egzekucyjnego?
  • czy wolno i kiedy odstąpić od dochodzenia nienależnie pobranych świadczeń?
  • kiedy przedawnia się prawo do wydania decyzji o zwrocie nienależnie pobranego świadczenia?
  • kiedy przedawniają się należności wynikające z decyzji o zwrocie nienależnych świadczeń?
  • co ze zwrotem nienależnie pobranego świadczenia w przypadku zgonu świadczeniobiorcy?​​

​​​​​3.Egzekucja administracyjna nienależnie pobranych świadczeń z pomocy społecznej – zagadnienia ogólne:

  • ośrodki pomocy społecznej jako wierzyciele nienależnie pobranych świadczeń,
  • pozycja prawna wierzyciela (OPS) przy egzekucji nienależnie pobranych świadczeń,
  • ustalenie właściwości miejscowej organu egzekucyjnego,
  • jakie upoważnienia powinni posiadać pracownicy OPS podpisujący upomnienia i tytuły wykonawcze?

4. Czynności wierzyciela (OPS) poprzedzające wszczęcie egzekucji administracyjnej:

  • omówienie zmienionego, obowiązującego od 20 lutego 2021r., rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych,
  • działania informacyjne wierzyciela – kiedy stosować? W jakiej formie? Sposób i cel dokumentowania,
  • upomnienie – kiedy musi być wystawione? Jaka jest minimalna kwota, od której upomnienie musi być wystawione?
  • zmiana wysokości kosztów upomnienia – od kiedy stosować nowe koszty?
  • czy w przypadku wydania decyzji o zwrocie nienależnie pobranych świadczeń upomnienie musi być zawsze wystawione i doręczone świadczeniobiorcy?
  • obligatoryjne elementy upomnienia. Kto określa wzór upomnienia? Zmiana podstawy prawnej upomnienia, treść pouczeń, konsekwencje braku poinformowania wierzyciela lub/i organu egzekucyjnego o zmianie miejsca zamieszkania. Czy upomnienie musi być podpisane?
  • koszty upomnienia – czy zawsze należy zapłacić koszty upomnienia? (np. świadczeniobiorca zwraca nienależne świadczenie po wysłaniu upomnienia ale przed jego odbiorem. Zwrot nienależnie pobranego świadczenia w tym samym dniu co doręczone upomnienie? Kiedy przedawniają się koszty upomnienia?),
  • czy wierzyciel musi informować organ egzekucyjny o przedawnieniu kosztów upomnienia?

5. Wystawianie i kierowanie do egzekucji administracyjnej elektronicznego tytułu wykonawczego - sposoby elektronicznego przekazywania TW:

  • omówienie aktualnych wzorów TW i prawidłowego ich wypełnienia – wybrane elementy, m.in. pouczenie dla małżonka zobowiązanego o prawie sprzeciwu w sprawie odpowiedzialności majątkiem wspólnym, sposób przesłania do organu egzekucyjnego,
  • elektroniczny tytuł wykonawczy – TW-1(5) – jak prawidłowo wypełnić? Omówienie wybranych elementów tytułu wykonawczego – czy na co zwrócić szczególną uwagę?
  • omówienie najczęściej występujących błędów w sporządzaniu tytułów wykonawczych (Jak prawidłowo określić odsetki w tytule wykonawczym? Jaką datę doręczenia upomnienia wskazać w przypadku podwójnego awizo?),
  • czy i kiedy wierzyciel powinien załączyć do przekazywanego tytułu wykonawczego informację dodatkową?
  • nowe obowiązki wierzyciela w zakresie stosowania środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu egzekucyjnym w administracji (czy wolno będzie wystawiać i przekazywać do egzekucji TW w postaci papierowej? Jak uzyskać dostęp do elektronicznych TW?),
  • przekazywanie TW za pośrednictwem systemu teleinformatycznego – czy OPS może przekazywać TW na elektroniczną skrzynkę podawczą organu egzekucyjnego?
  • podpis elektroniczny – w jaki sposób uzyskać dostęp do elektronicznego podpisu? Kto może podpisywać TW podpisem elektronicznym? Upoważnienie do podpisywania TW – podstawa prawna,
  • konsekwencje dla wierzyciela nieprawidłowo sporządzonego elektronicznego TW.

6. Wybrane, istotne dla wierzyciela, zagadnienia z przebiegu postępowania egzekucyjnego w administracji:

  • moment wszczęcia postępowania egzekucyjnego – zmiana przepisów (rozróżnienie pomiędzy wszczęciem postępowania egzekucyjnego i wszczęciem egzekucji),
  • badanie dopuszczalności przystąpienia do egzekucji przez organ egzekucyjny. Przesłanki i konsekwencje dla wierzyciela nie przystąpienia do egzekucji. Co wierzyciel może zrobić po otrzymaniu zawiadomienia o nieprzystąpieniu do egzekucji?
  • obowiązki wierzyciela w zakresie współdziałania z organem egzekucyjnym,
  • w jakich sprawach wierzyciel musi niezwłocznie informować organ egzekucyjny i w jakiej formie? Nowe dane w zawiadomieniach wierzyciela wysyłanych do organu egzekucyjnego. Dodatkowe obowiązki wierzyciela w związku ze zmianami przepisów w zakresie kosztów egzekucyjnych,
  • jakie mogą być konsekwencje nieterminowego poinformowania organu egzekucyjnego np. o wpłacie należności objętej tytułem wykonawczym od wierzyciela?
  • nowe sposoby płatności egzekwowanych należności. Czy osoby nie będące zobowiązanymi mogą zapłacić egzekwowaną należność za zobowiązanego?

7. Zmienione zasady ponownego wszczęcie postępowania egzekucyjnego:

  • czy i w jaki sposób można ponownie wszcząć egzekucję administracyjną po uprzednim umorzeniu postępowania?
  • wniosek wierzyciela o ponowne wszczęcie egzekucji (zakres informacji przekazywanych przez wierzyciela do organu egzekucyjnego, dalszy lub dotychczasowy TW jako podstawa ponownego wszczęcia egzekucji),
  • wprowadzenie nowej instytucji – skierowanie przez wierzyciela lub organ egzekucyjny do zobowiązanego wezwania o wyjawienie majątku (forma wyjawienia majątku). Jak postąpić w przypadku gdy zobowiązany nie reaguje na wniosek o wyjawienie majątku?
  • zawiadomienie organu egzekucyjnego o ponownym wszczęciu egzekucji administracyjnej (dochodzenie kosztów egzekucyjnych powstałych w umorzonym postępowaniu egzekucyjnym w toku ponownie wszczętej egzekucji).

8. Fundamentalne zmiany przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w zakresie kosztów egzekucyjnych:

  • istotny wzrost kosztów egzekucyjnych (określenie maksymalnej wysokości opłat egzekucyjnych, opłata manipulacyjna, nowy katalog wydatków egzekucyjnych),
  • kiedy koszty egzekucyjne pokrywa wierzyciel?
  • co wierzyciel może zrobić aby ograniczyć przypadki ponoszenia kosztów egzekucyjnych?
  • czy i na jakich zasadach koszty egzekucyjne należne od wierzyciela mogą być umorzone?
  • zmiana zasad przedawnienia kosztów egzekucyjnych.

9.​​​​​​​ Dyskusja, odpowiedzi na pytania.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie adresowane jest przede wszystkim do głównych księgowych i pracowników komórek księgowości w gminnych/miejskich ośrodkach pomocy społecznej odpowiedzialnych za egzekucję nienależnie pobranych świadczeń z pomocy społecznej, a także do skarbników w jst i innych osób nadzorujących przymusowe dochodzenie nienależnie wypłaconych świadczeń.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczony szkoleniowiec i praktyk z zakresu procedur postępowania podatkowego, wymiaru podatków i opłat lokalnych, opłaty skarbowej, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami lokalnymi, kontroli wewnętrznej, dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych, cywilnoprawnych, jak i publicznoprawnych. Przez wiele lat pełniła funkcje Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-cy Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji w jednym z największych urzędów miejskich, nadzorując wymiar, pobór, rachunkowość i egzekucję należności budżetowych. Autorka opracowań w czasopismach, np. Wspólnota, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, Finanse Publiczne. Stały współpracownik FRDL.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Cena zawiera: udział w profesjonalnym szkoleniu on-line, materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia, możliwość konsultacji z trenerem. Dokonanie zgłoszenia na szkolenie jest równoznaczne z zapoznaniem się i zaakceptowaniem regulaminu szkoleń FRDL. Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem będzie równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za to szkolenie. Płatność należy uregulować przelewem po szkoleniu.

ZGŁOSZENIA:

Zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz na www.opole.frdl.pl do 7 stycznia 2022 r.