1. Warunki uznania składnika majątku za środek trwały:
• Warunki ujmowania środków trwałych w ewidencji.
• Postać środków trwałych.
• Nieruchomości.
• Środki trwałe stanowiące wyposażenie.
• Postać środka trwałego (wartości niematerialne i przedmioty materialne).
• Okres użyteczności środka trwałego w jednostce.
• Kompletność i zdatność środka trwałego.
• Przeznaczenie środka trwałego na potrzeby jednostki.
2. Tworzenie obiektów inwentarzowych:
• Obiekt środka trwałego zespolony funkcjonalnie – przykłady.
• Obiekt środka trwałego zespolony rodzajowo – przykłady.
3. Remonty i przebudowa dróg:
• Jak je ewidencjonować?
• Rozliczanie środków trwałych, wytworzonych na działkach nienależących do zarządcy dróg.
• Inwestycje w obcy środek trwały typu droga.
4. Części składowe środka trwałego:
• Jakie składniki ująć jako drogę, a jakie jako osobny środek trwały?
• Jak i kiedy można tworzyć zbiorcze obiekty inwentarzowe?
• Jak prowadzić ewidencję ławek, koszy na śmieci z terenu gminy?
5. Elementy stałe budynku - co do nich można zaliczyć i nie ewidencjonować jako osobny obiekt - ewidencja:
• Systemu monitoringu.
• Klimatyzacji.
• Tablic informacyjnych.
• Wind.
6. Nasadzenia w wartości początkowej obiektu budowlanego:
• Rozliczanie nakładów na budowę parku.
• Rozliczanie nakładów na place i siłownie plenerowe.
7. Rozbudowa środka trwałego a zmiana stawki amortyzacji i KŚT:
• Rozbiórka obiektu blokującego budowę – ujęcie kosztów.
• Zmiana stawki amortyzacji po zmianie przeznaczenia środka trwałego.
8. Inwestycje w obcych środka trwałych (np. wynajmowanych biurach):
• Inwestycja w pozostałe środki trwałe np. rolety.
• Inwestycja w środki trwałe np. klimatyzację.
• Nakłady na infrastrukturę drogową zarządzaną przez inne podmioty.
9. Eksploatacja środków trwałych w samorządowej jednostce budżetowej - klasyfikacja :
• Remonty.
• Przeglądy.
• Konserwacje, a klasyfikacja budżetowa nakładów na eksploatację środków trwałych.
10. Dołączanie i odłączanie części składowych mienia ruchomego:
• Ulepszenie poprzez dołączenie nowej części.
• Zmniejszenie zakresu obiektu inwentarzowego poprzez odłączenie części.
11. Środki trwałe umarzane jednorazowo:
• Specyfika środka trwałego umarzanego jednorazowo.
• Środki trwałe umarzane jednorazowo wytworzone podczas inwestycji.
• Zbiorcze obiekty środków trwałych np. koszy na śmieci, ławek.
• Środki trwałe stanowiące pierwsze wyposażenie obiektów budowlanych.
12. Klasyfikacja budżetowa nakładów na remonty i ulepszenia:
• Konserwacja a remont.
• Remonty bieżące (serwis nowo zakupionego samochodu).
• Remonty nadzwyczajne (usuwanie skutków zdarzeń losowych).
• Wartość remontów (zużyte materiały).
13. Zagadnienia problemowe:
• Nakłady na telewizję CCTW i monitoring - które elementy są środkami trwałymi, dodatkowymi i peryferyjnymi?
• Nakłady na obce środki trwałe np. kserokopiarka w dzierżawie.
• Czy ławki/kosze trzeba wprowadzać pojedynczo do ewidencji, czy można zbiorczo?
• Czy oświetlenie, ławki, kosze na śmieci stanowią osobny obiekt inwentarzowy?
• Czy wystawiamy jedno OT, czy na wszystkie elementy?
• Częściowa likwidacja środka trwałego.
• Gmina partycypuje w kosztach przebudowy drogi wojewódzkiej na podstawie porozumienia jako inwestor zastępczy- czy i jak ewidencjonujemy taki środek trwały, jakie dokumenty należy sporządzić (druk OT, PT ?)
• Czy należy podwyższać wartość środka trwałego, jeśli modernizacja/ulepszenie jest mniejsze niż 10 000 zł w danym roku?
• Czy podwyższenie wartości pozostałego środka trwałego do kwoty większej niż 10 000 zł powoduje konieczność przeniesienia go z konta „013” na konto„011”? Na jakim etapie inwestycji należy sklasyfikować KŚT środka trwałego? Jakimi kryteriami należy się kierować przy nadawaniu tej klasyfikacji?
• Czy podczas rozliczania inwestycji zestawienie powstałych środków trwałych powinno wyszczególniać kompletne środki trwałe (składające się z kilku elementów) czy pojedyncze elementy? Co powinno zawierać takie rozliczenie?
• Jak zaklasyfikować modernizację środka trwałego, jeśli klasyfikacja budżetowa wydatku wskazuje na remont, ale efektem końcowym jest ulepszenie (paragrafy 605, 606 i 427)?
• Jak zaklasyfikować wydatek budżetowy, gdy faktura opiewa na np. 50 000 zł, ale pojedynczy środek trwały kosztował 3 000 zł.
• Mamy zapis w instrukcji inwentaryzacyjnej, że wyposażenie o wartości do 100 zł, oprócz mebli nie ewidencjonujemy w systemie. Czy faktycznie meble bez względu na kwotę muszą być ewidencjonowane, czy przy takiej wartości można je pominąć w ewidencji ilościowej?
14. Pytania i odpowiedzi uczestników.
Finanse, rachunkowość, podatki