• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Instytucje kultury w 2022 roku po wprowadzeniu Polskiego Ładu. Zderzenie odpowiedzialności

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas szkolenia przedstawione zostaną zagadnienia dotyczące funkcjonowania instytucji kultury po wprowadzeniu od stycznia 2022 roku Polskiego Ładu. Ściśle z tymi zmianami wiąże się polityka finansowa, kadrowa i organizacyjna jednostki. Prowadząca omówi zasady efektywnego i skutecznego zarządzania oraz gospodarowania środkami w instytucjach kultury. Należy przy tym pamiętać, iż każde nieprawidłowe działania ze strony jednostki sektora finansów publicznych, grożą naruszeniem dyscypliny finansów publicznych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Omówienie zadań i odpowiedzialności dyrektora i głównego księgowego instytucji kultury.
  • Poznanie zapisów ustawy Polski Ład – katalogu zmian mających wpływ na funkcjonowanie instytucji kultury.
  • Omówienie możliwości korzystania ze źródeł finansowania działań kulturalnych w dobie kryzysu.
  • Poznanie nowych zasad opodatkowania podatkiem od osób prawnych.
  • Możliwość konsultacji problematycznych kwestii z prowadzącą.
  • Otrzymanie bogatych materiałów szkoleniowych, które wyjaśniają wiele problemów i są pomocne w razie ewentualnej kontroli, mogącej skutkować odpowiedzialnością w zakresie naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

W materiałach szkoleniowych otrzymają Państwo wzorcową dokumentację w zakresie omawianego tematu (procedury, zarządzenia, instrukcje) oraz wyjaśnienia i wskazówki przydatne w praktyce.

zwiń
rozwiń
Program

1. Organizacja działalności  instytucji kultury – dopuszczalna prawem ingerencja organizatora.

2. Zatrudnianie i wynagradzanie oraz inne czynności z zakresu prawa pracy dotyczące dyrektora, z-cy dyrektora, głównego księgowego i pracowników instytucji kultury aktualny stan prawny tym zakresie – niebezpieczeństwa błędnych ustaleń – KONTROLE NIK i RIO.

3. Wyliczanie wynagrodzenia – NOWY ŁAD – problemy, przykłady.

4. Zasady rachunkowości, gospodarka finansowa i zakładowy plan kont w Instytucji Kultury, w tym:

  1. prezentacja uproszczeń w rachunkowości a zasada istotności – KSR- nr 7,
  2. plany finansowe Instytucji Kultury.

5. Źródła finansowania działań kulturalnych w dobie kryzysu – czy wolno korzystać z tarcz?

6. Wprowadzanie do ksiąg rachunkowych wszystkich operacji gospodarczych i finansowych, w tym osiągniętych w roku przychodów i kosztów oraz ich rozliczenie:

  1. Przychody (w tym: dotacje podmiotowe, celowe, inwestycyjne), koszty i fundusze w Instytucji Kultury.
  2. Kary, grzywny – ewidencja, księgowanie, dochodzenie, odpisy aktualizacyjne, ujęcie w Rb-N, – problemy bibliotek po kontroli.

7. Należności i zobowiązania oraz odsetki:

  1. naliczanie odsetek od należności, zobowiązań i transakcji (obowiązek ustawowy) i ich odpisy aktualizacyjne (powiazanie ze stopą referencyjną – zmiany),
  2. aktualizacja należności – zasady dokonywania odpisów aktualizujących należności i ich ewidencja w księgach.

8. Środki trwałe wysoko i niskocenne, wartości niematerialne i prawne, środki trwałe w budowie (inwestycje),

  1. przekazanie majątku,
  2. źródła finansowania oraz ujęcie i ich ewidencja do 10 tys. i powyżej 10 tys. (w tym: umorzenie i amortyzacja).

9. Ustalenie podstawy do opodatkowania podatkiem od osób prawnych – NOWE ZASADY dt. CIT-8 i CIT- 8 /0 – wyliczenie przykładu.

10. Odpowiedzialność dyscyplinarna i karna – dyrektora, głównego księgowego, pracowników Instytucji Kultury.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Dyrektorzy, główni księgowi Instytucji Kultury, Centrów Usług Wspólnych oraz pracownicy organów nadzorczych i kontrolnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Wykładowca wyższych uczelni, wieloletni praktyk administracji skarbowej w tym Naczelnik Urzędu Skarbowego, główna księgowa jednostek sektora finansów publicznych i spółek, autor i współautor pozycji książkowych, w tym: pn.: „Dokumentacja wewnętrzna w instytucjach kultury” (Wydawnictwo C.H.BECK-2019), 2021 r. „Bilansowe i podatkowe zamknięcie roku 2020 w instytucjach kultury” (Wydawnictwo C.H. Beck) oraz publikacji o tematyce rachunkowej, podatkowej, finansów publicznych. Jest znanym i cenionym szkoleniowcem z zakresu tematyki podatkowej, finansów publicznych i rachunkowości, Nawiązuje doskonały kontakt z uczestnikami.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Cena zawiera: udział w profesjonalnym szkoleniu on-line, materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia, możliwość konsultacji z trenerem. Dokonanie zgłoszenia na szkolenie jest równoznaczne z zapoznaniem się i zaakceptowaniem regulaminu szkoleń FRDL. Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem będzie równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za to szkolenie. Płatność należy uregulować przelewem po szkoleniu.

ZGŁOSZENIA:

Zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz umieszczony na stronie www.opole.frdl.pl do 30 marca 2022 r.