• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Inwentaryzacja 2025 w jsfp – zasady, dokumentacja, rozliczenia, przydatne wzory. 2 dniowe zajęcia dla praktyków

Miejsce
Internet
Termin
20-21 listopada 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
609/659 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 659 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 6 listopada 2025 r. cena wynosi 609 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Ważne informacje o szkoleniu

Zbliżający się koniec roku to w jednostkach sektora finansów publicznych okres przygotowań do zamknięcia ksiąg rachunkowych a inwentaryzacja stanowi ich kluczowy element. Aby proces inwentaryzacji przebiegł sprawnie, zgodnie z przepisami i bez ryzyka błędów, niezbędne jest dobre zaplanowanie, uporządkowanie procedur i zaangażowanie odpowiednich osób na każdym etapie działań.

W jsfp inwentaryzacja jest przeprowadzana w celu sprawdzenia czy stan aktywów i pasywów, który wynika z ksiąg rachunkowych odpowiada ich rzeczywistym wartościom. Ustaleń tych należy dokonać, aby móc prawidłowo sporządzić sprawozdanie finansowe za 2025 r. W ustawie o rachunkowości nie uregulowano kwestii formalnych oraz technicznych dotyczących przeprowadzenia prac inwentaryzacyjnych. Każda jednostka uwzględniając swoją specyfikę musi zatem samodzielnie określić szczegółowe zasady jej przeprowadzenia.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Możliwość zweryfikowania poprawności zapisów w Państwa dokumentach wewnętrznych w zakresie przygotowania i przeprowadzenia inwentaryzacji. Omówienie, krok po kroku, przykładowych zarządzeń, instrukcji, protokołów.
  • Szkolenie umożliwi także identyfikację podstawowych błędów popełnianych na poszczególnych etapach inwentaryzacji oraz poznanie sposobów ich zapobiegania i rozwiązywania. 

    Wskazanie:
  • praktycznego podejścia do klasyfikowania składników majątkowych, określania ich kompletności, zdatności do użytkowania i korzyści ekonomicznych,
  • jak ujmować składniki niskocenne, pozostałe środki trwałe i obiekty zbiorcze,
  • jak prawidłowo prowadzić ewidencję pozabilansową składników przekazanych, obcych, dzierżawionych i przeznaczonych do likwidacji,
  • najlepszych praktyk w zakresie likwidacji składników zużytych, zbędnych i zniszczonych wraz z przykładami dokumentów i księgowań, zasad organizacji i dokumentacji inwentaryzacji,
  • co powinno zawierać zarządzenie w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji,
  • jak powinno wyglądać zarządzenie w jednostce ze wspólną obsługą (CUW),
  • jak postępować w przypadku różnic inwentaryzacyjnych, jak je dokumentować, rozliczać i ujmować w księgach,
  • podziału kompetencji,
  • odpowiedzialności kierownika jednostki i głównego księgowego,
  • zakresu obowiązków osób odpowiedzialnych za przygotowanie pól spisowych, znakowanie składników, czy kompletowanie.
zwiń
rozwiń
Program

Dzień I -20 listopada 2025 r.

  1. Definiowanie i klasyfikowanie składników majątkowych jednostki pod kątem kompletności, zdatności do użytkowania i uzyskiwania korzyści ekonomicznych.
  2. Ustalanie kwoty nieistotnej stanowiącej o środkach trwałych, pozostałych środkach trwałych czy składnikach niskocennych.
  3. Pojedynczy i zbiorczy obiekt inwentarzowy zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych (KŚT) oraz składniki dodatkowe i peryferyjne – specyfikacja oraz ujmowanie w ewidencji księgowej i prezentowanie w wynikach inwentaryzacji.
  4. Definiowanie i znaczenie terenu strzeżonego.
  5. Zasady dotyczące znakowania składników majątkowych i pól spisowych.
  6. Prowadzenie ewidencji pozabilansowej składników majątkowych stawianych w stan likwidacji, obcych, dzierżawionych czy przekazanych/otrzymanych do używania.
  7. Rozwiązania stosowane w sytuacji ujawnienia/braku składnika majątkowego – przyjmowanie na stan/zdjęcie ze stanu.
  8. Obowiązek dokonywania przeglądu składników majątkowych pod względem kompletności, zdatności i przeznaczenia na potrzeby jednostki – przykładowy protokół.
  9. Procedury przy likwidacji składników zużytych, zniszczonych, zbędnych i nienadających się do dalszego użytkowania – zasady, dokumentacja i przykładowe księgowania.
  10. Zarządzenie w sprawie powołania Komisji Kwalifikacyjnej, Komisji Likwidacyjnej, Komisji Kasacyjnej, czy komisji wspólnej – powołanie, zasady działania, przykładowe zarządzenie i regulamin.  
  11.  Zasady skutecznego powierzania mienia pracodawcy, odpowiedzialności i wspólnej odpowiedzialności za powierzone mienie jednostki – przykładowe powierzenia, oświadczenia i umowy.
  12. Powołanie członków komisji inwentaryzacyjnej i wyłonienie przewodniczącego oraz przypisanie im praw i obowiązków.
  13. Szkolenie członków komisji inwentaryzacyjnej – przykładowy protokół z załącznikami.
  14. Spis z natury – praktyczne wskazówki dotyczące technik przeprowadzania spisów z natury i zasad wypełniania arkuszy spisu z natury.
  15. Dbałość o przygotowanie druków, urządzeń pomiarowych i czytników.
  16. Kompletowanie składników i odnoszenie na miejsca pierwotne.
  17. Osoby odpowiedzialne za analizowanie i aktualizowanie wewnętrznych procedur.
  18. Główny księgowy jako osoba inicjująca proces inwentaryzacji – przykładowy wniosek głównego księgowego składany do kierownika jednostki.
  19. Wydanie zarządzenia w sprawie inwentaryzacji – przykładowe zarządzenie z instrukcją i załącznikami.
  20. Dyskusja
zwiń
rozwiń
Adresaci

Kierownicy jednostek, główni księgowi, pracownicy służb finansowych i kontrolnych, członkowie komisji inwentaryzacyjnych, a także inni pracownicy merytoryczni, odpowiedzialni w zakresie nabywania i zbywania składników majątkowych, opisywania i ewidencjonowania źródłowych dokumentów księgowych oraz gospodarowania, inwentaryzowania i dokonywania wyceny i rozliczeń składników majątkowych. Szkolenie skierowane jest również do osób, które chcą pracować na stanowiskach związanych z ewidencją i zarządzaniem majątkiem, a także osób, wykonujących wspomniane prace w zastępstwie.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekonomistka, pedagog, specjalistka z zakresu finansów publicznych, długoletnia księgowa w jst. Autorka artykułów i trener w dziedzinie finansów publicznych oraz rachunkowości. Wykładowca na uczelni wyższej. Praktyk, który dzięki swemu wieloletniemu doświadczeniu przekazuje w sposób jasny i przystępny, sprawdzone metody w pracy służb księgowych. Wieloletni ekspert w FRDL wysoko oceniany przez uczestników.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Magdalena Kubik-Szczerba
Zastępca Dyrektora FRDL POST
tel. 17 862 69 64
magdalena.kubik@frdl.rzeszow.pl
Małgorzata Nieroda
Dyrektor FRDL Podkarpackiego Ośrodka Samorządu Terytorialnego
tel. 17 862 69 64
malgorzata.nieroda@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 659 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 6 listopada 2025 r. cena wynosi 609 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

 

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 14 listopada 2025 r.