1. Wstęp - kontrola zarządcza w świetle unormowań ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r o finansach publicznych, w tym:
- definicja ustawowa, cel i zakres kontroli zarządczej oraz znaczenie dla jednostki,
- wymagane uregulowania wewnętrzne,
- komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (najważniejsze elementy), komunikat Nr 6 Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wytycznych dla sektora finansów publicznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem,
- kontrola zarządcza, a zakres odpowiedzialności kierownika jednostki, głównego księgowego oraz pracowników (w związku z delegowanymi zadaniami):
- za sprawy finansowe,
- zamówienia publiczne,
- rachunkowość,
- wybrane aspekty odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych kierownika jednostki, głównego księgowego i pozostałych pracowników w tym:
- wybrane czyny,
- wybrane aspekty prowadzonego postępowania o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
2. Dokumenty w kontroli zarządczej:
- obligatoryjne,
- zalecane – dobra praktyka,
- fakultatywne.
3. Monitoring kontroli zarządczej.
4. Nadzór sprawowany w ramach kontroli zarządczej nad jednostkami organizacyjnymi jst:
- metody bezpośredniego nadzoru,
- pozostałe mechanizmy kontrolne stosowane w nadzorze,
- dokumentowanie realizowanego nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi.
5. Oświadczenie (zapewnienie) o stanie kontroli zarządczej:
- gotowe wzory oświadczeń o stanie kontroli zarządczej oraz unormowania rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej (w jakim zakresie może mieć ono zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego),
- jak wypełniamy oświadczenie – co powinno, a co może zawierać,
- kto musi, a kto może i do kiedy składać oświadczenie o stanie kontroli zarządczej.
6. Podstawa kontroli zarządczej czyli:
- cele strategiczne i operacyjne,
- odpowiednie ustalenie zadań – jakie jednostka będzie realizować w danym roku (kto powinien je określać i na jakim stopniu szczegółowości),
- osób odpowiedzialnych za ich realizację – zakresy czynności.
7. Określanie mierników/wskaźników realizacji celów/zadań w kontroli zarządczej:
- różnica między miernikiem, a wskaźnikiem – kiedy je stosujemy, wartości docelowe,
- główne grupy mierników/wskaźników, w tym: efektywności, skuteczności, wydajności, oszczędności, satysfakcji,
- kto przygotowuje mierniki/wskaźniki, kto je zatwierdza,
- zadania z jednym i wieloma miernikami/wskaźnikami,
- monitorowanie i ocena realizacji wyznaczonych mierników/wskaźników, sprawozdawczość.
8. Proces zarządzania ryzykiem do celów i zadań określonych przez jednostki:
- definicja ryzyka,
- zarządzanie ryzykiem – definicja i sposoby realizacji,
- metody identyfikacji ryzyk,
- analiza ryzyk oraz wycena ryzyk w zakresie prawdopodobieństwa wystąpienia oraz wpływu/skutku na realizację zadań,
- właściciele ryzyk,
- ryzyko nieodłączne i rezydualne,
- poziom ryzyka akceptowalnego, a poziom ryzyka dopuszczalnego (apetyt na ryzyko),
- reakcja na ryzyko,
- tworzenie rejestru ryzyka – gotowe rozwiązania.
9. Kontrola zarządcza – planowane zmiany w przepisach.
10. Kontrola zarządcza, a Covid-19.
11. Kontrola kontroli zarządczej przez RIO i NIK – co jest kontrolowane i w jakim zakresie.
Audyt, kontrola, zarządcze