• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Kontrola zarządcza i zarządzanie ryzykiem w samorządowym żłobku i w samorządowym klubie dziecięcym od strony praktycznej. Procedury, dokumenty, cele, zadania i monitoring

Miejsce
Internet
Termin
14 listopada 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
419/449 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 31 października 2025 r. cena wynosi 419 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Ważne informacje o szkoleniu

Jednym z zadań dyrektora samorządowej jednostki opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 i tym samym jednostki sektora finansów publicznych (jednostki budżetowej) jest wdrożenie, zgodnie z przepisami, procedur kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem. Wokół tej problematyki narosło wiele kontrowersji i wątpliwości. Podczas proponowanego szkolenia dokonamy kompleksowej analizy zagadnienia kontroli zarządczej, zobrazowanej praktycznymi przykładami rozwiązań, wdrożonych w instytucjach opieki nad dziećmi do lat 3.

Odpowiemy na kluczowe i najczęściej pojawiające się pytania i wątpliwości, w tym m. in.:

  • jak efektywnie ustalać cele i zadania w jednostkach?
  • jakie są zasady określania wskaźników/mierników efektywności działania?
  • co daje zarządzanie ryzykiem i w jaki sposób należy je przeprowadzić w jednostce?
  • jakie są praktyczne przykłady celów, zadań, wskaźników/mierników i ryzyk w jednostkach tego typu?

Podczas zajęć:

  • Wskażemy, jak kontrola zarządcza powinna być właściwie zorganizowana i prowadzona, aby spełniała swoje cele strategiczne oraz operacyjne i była efektywna.
  • Podpowiemy jakie dokumenty są wymagane, a jakie zalecane i fakultatywne, wynikające z dobrej praktyki i wspomagające proces zarządzania.
  • Przeanalizujemy te aspekty systemu, które są najczęściej kontrolowane.
  • Omówimy, jak prowadzić monitoring kontroli zarządczej oraz kto powinien sporządzić oświadczenie o stanie kontroli i jak je prawidłowo wypełnić.
  • Przedstawimy procedurę określania celów i zadań jednostki opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, mierniki efektywności działania oraz sposób tworzenia systemu zarządzania ryzykiem do wyznaczonych celów i zadań.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Uzupełnienie i uporządkowanie wiedzy z zakresu procesu kontroli zarządczej w jednostce oświatowej. Zdobycie wiedzy o koniecznych w procesie kontroli zarządczej dokumentach.
  • Poznanie zasad ustalenia celów i zadań.
  • Zdobycie wiedzy z zakresu monitoringu i zarządzania ryzykiem.
  • Zapoznanie z przykładami gotowych powierzeń, skutkujących odpowiedzialnością pracowników, również z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych za powierzone do realizacji zadania.
  • Poznanie najczęściej popełnianych błędów i nieprawidłowości w prowadzeniu i monitoringu kontroli zarządczej.
  • Otrzymanie obszernych materiałów szkoleniowych, w tym prezentacji oraz wzorów dokumentów, opracowywanych w procedurze kontroli zarządczej w jednostce.
zwiń
rozwiń
Program

1. Wstęp - pojęcie kontroli zarządczej na tle przepisów ustawy o finansach publicznych, w tym definicja ustawowa, cel i zakres kontroli zarządczej oraz znaczenie dla jednostki. Czy w jednostkach opieki nad dziećmi do lat 3  ma to sens?
2. Podstawa kontroli zarządczej, czyli:

• cele strategiczne i operacyjne,
• odpowiednie ustalenie zadań, jakie jednostka będzie realizować w danym roku. Kto powinien je określać i na jakim stopniu szczegółowości?
• określenie osób odpowiedzialnych za ich realizację. Zakresy czynności.
3. Praktyczne przykłady celów, zadań dotyczących jednostek samorządu terytorialnego w zakresie kontroli zarządczej. Cele i zadania instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 w kontekście kontroli zarządczej.
4. Jakość kontroli zarządczej, w tym:

• przestrzeganie wartości etycznych,
• kompetencje zawodowe,
• struktura organizacyjna,
• delegowanie uprawnień.
5. Zarządzanie ryzykiem:
• misja,
• określenie celów i zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji,
• identyfikacja ryzyka,
• techniki identyfikacji ryzyka,
• uczestnicy procesu identyfikacji ryzyka,
• analiza ryzyka.
6. Określanie mierników/wskaźników realizacji celów/zadań w kontroli zarządczej.
7. Różnica między miernikiem, a wskaźnikiem. Kiedy je stosujemy? Wartości docelowe.
8. Główne grupy mierników/wskaźników, w tym: efektywności, skuteczności, wydajności, oszczędności, satysfakcji.
9. Kto przygotowuje mierniki/wskaźniki? Kto je zatwierdza?
10. Zadania z jednym i wieloma miernikami/wskaźnikami?
11. Monitorowanie i ocena realizacji wyznaczonych mierników/wskaźników, sprawozdawczość.
12. Proces zarządzania ryzykiem do celów i zadań określonych przez jednostki. Praktyczne przykłady w zakresie ryzyk oraz ich analizy i wyceny. Przykłady rejestrów ryzyka.
13. Poziom ryzyka akceptowalnego, a poziom ryzyka dopuszczalnego – apetyt na ryzyko.
14. Reakcja na ryzyko. Tworzenie rejestru ryzyka.
15. Podstawowe narzędzia kontrolne wykorzystywane w monitoringu:

• monitoring procedur, celów/zadań oraz mierników (wskaźników),
• stosowane dokumenty,
• samoocena kontroli zarządczej i rozliczanie z osiągniętych celów.
16. Oświadczenie (zapewnienie) o stanie kontroli zarządczej:
• gotowe wzory oświadczeń o stanie kontroli zarządczej oraz unormowania rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej,
• jak wypełniamy oświadczenie?
• co powinno, a co może zawierać?
• kto musi, a kto może i do kiedy składać oświadczenie o stanie kontroli zarządczej?
17. Obowiązki i odpowiedzialność dyrektora żłobka, kierownika klubu dziecięcego w/w zakresie.
18. Podsumowanie.

 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Dyrektorzy samorządowych jednostek opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 , urzędnicy samorządowi realizujący w imieniu gminy zadania z zakresu prowadzenia instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 , urzędnicy instytucji obsługi wspólnej.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prawnik, współpracownik kancelarii adwokackiej we Wrocławiu, ekspert z zakresu szeroko rozumianego prawa pracy, doświadczony wykładowca i ekspert zakresie form opieki nad dziećmi do lat 3 oraz zarządzania tym sektorem, autor wielu publikacji i trener szkoleń dedykowanych pracownikom administracji samorządowej oraz dyrektorom jednostek żłobkowych i oświatowych. Trener realizujący szkolenia dla samorządów lokalnych, kierowników samorządowych jednostek organizacyjnych, firm i instytucji szkoleniowych. Ekspert i autor materiałów, opracowań i publikacji. Konsultuje i wdraża modele tworzenia instytucji opieki na dziećmi do lat 3 w jednostkach samorządu terytorialnego. Konsultant i doradca korporacji samorządowej – związku gmin, wykładowca uczelni wyższej, redaktor opinii prawnych publikowanych w systemie INFOR. Prowadzi usługi konsultingowe, szkolenia, wdrożenia i audyty a także działalność ekspercką, w ramach której doradza zarówno organom jednostek samorządu lokalnego, urzędnikom samorządowym, dyrektorom jednostek, jak i innym pracownikom tego sektora.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Magdalena Kubik-Szczerba
Zastępca Dyrektora FRDL POST
tel. 17 862 69 64
magdalena.kubik@frdl.rzeszow.pl
Małgorzata Nieroda
Dyrektor FRDL Podkarpackiego Ośrodka Samorządu Terytorialnego
tel. 17 862 69 64
malgorzata.nieroda@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 31 października 2025 r. cena wynosi 419 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

 

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 12 listopada 2025 r.