• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Obsługa osób ze szczególnymi potrzebami. Standardy i wytyczne zgodne z ustawą o dostępności

online
Miejsce
Internet
Termin
27 maja 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 13 maja 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Ustawa o dostępności rodzi w samorządach szereg trudności. Dlatego zapraszamy Państwa na szkolenie, które wyjaśni najważniejsze problemy związane z ustawą o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Ważne informacje o szkoleniu

• Każda osoba, która posiada szczególne potrzeby ma prawo złożyć formalny wniosek do urzędu o zapewnienie jej dostępności, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Nie spełnienie tego obowiązku może wiązać się ze złożeniem skargi i nałożeniem na jednostkę kary.
• Proponowane szkolenie ma na celu przygotowanie uczestników do profesjonalnej, empatycznej i dostępnej obsługi osób ze szczególnymi potrzebami, zgodnie z zasadą równego traktowania i dostępności usług:
- Uczestnicy poznają definicję i charakterystykę osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami, osób starszych, klientów z czasowymi ograniczeniami czy osób w sytuacjach, wymagających dodatkowego wsparcia.
- Omawiane będą bariery, jakie mogą występować w kontaktach z instytucjami i usługodawcami zarówno architektoniczne, cyfrowe, komunikacyjne, jak i mentalne.
- Szkolenie uwrażliwi uczestników na potrzeby różnych grup klientów i pomoże im rozwinąć umiejętności komunikacji z poszanowaniem godności, samodzielności i indywidualnych możliwości osób ze szczególnymi potrzebami.
- Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat praktycznych rozwiązań zwiększających dostępność – również w warunkach ograniczonych zasobów finansowych.
- Szczególny nacisk zostanie położony na tworzenie i wdrażanie standardów obsługi osób ze szczególnymi potrzebami, które można zastosować w miejscu pracy.
Szkolenie łączy wiedzę z praktyką – poprzez ćwiczenia, przykłady z życia, analizę case studies oraz wspólne wypracowanie dobrych praktyk.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Cele szkolenia:
- Rozwój wiedzy i umiejętności obsługi osób z różnymi szczególnymi potrzebami.
- Zwiększenie świadomości uczestników na temat różnorodnych potrzeb klientów, w tym osób z niepełnosprawnościami, osób starszych, rodziców z małymi dziećmi oraz osób z czasowymi ograniczeniami.
- Nabycie praktycznych umiejętności w zakresie uprzejmej, empatycznej i skutecznej komunikacji – z uwzględnieniem zasad savoir-vivre wobec osób ze szczególnymi potrzebami.
- Poznanie barier, z jakimi mogą się spotykać osoby ze szczególnymi potrzebami, a także sposobów ich identyfikacji i minimalizowania w codziennej obsłudze klienta.
- Zdobycie wiedzy na temat dostępnych rozwiązań i narzędzi wspierających dostępność usług – zarówno w obszarze komunikacyjnym, jak i architektonicznym oraz cyfrowym.
- Rozwinięcie umiejętności tworzenia i wdrażania standardów obsługi klientów ze szczególnymi potrzebami – z uwzględnieniem zasad dostępności, równego traktowania i wysokiej jakości usług.
• Korzyści z uczestnictwa w zajęciach:
- Rozwój umiejętności komunikacji, reagowania w różnych sytuacjach w kontakcie z osobami ze szczególnymi potrzebami.
- Identyfikacja potrzeb ze względu na niepełnosprawność, wiek, stan fizyczny lub psychiczny.
- Zapoznanie z obowiązkami dotyczącymi zapewnienia dostępności, wynikających z przepisów ustawy o zapewnianiu dostępności.
- Nabycie umiejętności radzenia sobie z tzw. „trudnym klientem”, a także asertywności i negocjacji.
- Zdobycie umiejętności prawidłowego i bezpiecznego udzielenia pomocy osobie ze szczególnymi potrzebami.
• Czego się uczestnicy nauczą i dowiedzą:
- Skutecznie i z szacunkiem komunikować się z osobami ze szczególnymi potrzebami – werbalnie i niewerbalnie.
- Rozpoznawać sytuacje, w których warto dostosować sposób obsługi do indywidualnych potrzeb klienta.
- Zachować się w sytuacjach trudnych lub niestandardowych – np. gdy klient ma ograniczoną mobilność, słuch, wzrok, trudności poznawcze lub nie mówi w języku polskim.
- Proponować dostępne i realne rozwiązania w duchu życzliwości i równości.
- Tworzyć lub współtworzyć proste standardy obsługi klienta z uwzględnieniem zasad dostępności, które można wdrożyć w swojej instytucji/firmie.

zwiń
rozwiń
Program

1. Kim jest osoba ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnością?
• Identyfikacja doświadczeń uczestników w kontakcie z osobami ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnością.
• Zrozumienie kwestii niepełnosprawności.
• Emocje i postawa w relacji z osobą ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnością.
2. Co oznacza „dostępność usług” dla osób z niepełnosprawnościami? Standard obsługi osób ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnością i rozwiązania dla dostępności usług – dobre praktyki.
3. Rodzaje niepełnosprawności i ich wpływ na zachowanie, komunikację i potrzeby osób doświadczających niepełnosprawności:

• Niepełnosprawność ruchowa (m.in. osoby poruszające się na wózku, z kulami, z niedowładami).
• Niepełnosprawność wzroku (m.in. osoby niewidome oraz niedowidzące).
• Niepełnosprawność słuchu (m.in. osoby głuche, słabosłyszące).
• Niepełnosprawność psychiczna (m.in. osoby chorujące na schizofrenię, depresje, zaburzenia zachowania, zaburzenia lękowe i nerwice, zachowania obsesyjne).
• Niepełnosprawność intelektualna (m.in. osoby z zespołem downa, osoby ze niepełnosprawnością sprzężoną).
• Niepełnosprawność neurologiczna (m.in. osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera, epilepsją, osoby po udarze, z objawami Alzhaimera, osoby z zaburzeniami pamięci itp.).
4. Zasady poprawnego zachowania w stosunku do osób ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnością - savoir - vivre wobec osób – rekomendacje i dobre praktyki do zastosowania w codziennej pracy m.in. procedury przykłady dobrych praktyk, podstawy języka migowego.
5. Asertywność w kontakcie z osobami ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnością – postawa i komunikacja asertywna, radzenie sobie w sytuacji konfliktowej, z agresją, z roszczeniowością klienta zachowując profesjonalizm.
6. Techniki udzielania pomocy osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności – m.in. w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia - omówienie zagrożeń, w tym w procesie ewakuacji ze względu na rodzaj niepełnosprawności ewakuowanej osoby oraz wytyczne do zastosowania w sytuacji trudnej lub zagrażającej. Omówienie na podstawie case study, wypracowanie zasad do wdrożenia w codziennej pracy.
7. Pytania, dyskusja.

zwiń
rozwiń
Adresaci

• Koordynatorzy dostępności i osoby wspierające działania na rzecz dostępności usług publicznych.
• Pracownicy punktów obsługi klienta i recepcji w urzędach i instytucjach publicznych.
• Pracownicy administracji samorządowej i rządowej, mający kontakt z interesantami.
• Pracownicy biur obsługi mieszkańców (bom).
• Osoby odpowiedzialne za wdrażanie zasad dostępności i równego traktowania.
• Pracownicy jednostek organizacyjnych (np. ops, pcpr, biblioteki, domy kultury, szkoły, ośrodki zdrowia).
• Kadra zarządzająca, która tworzy lub nadzoruje standardy obsługi i polityki dostępności w urzędzie.
Szkolenie jest skierowane do osób, które chcą nie tylko spełniać obowiązki ustawowe, ale także realnie przyczynić się do budowy środowiska przyjaznego osobom ze szczególnymi potrzebami.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Specjalistka ds. dostępności usług dla osób z niepełnosprawnością, trenerka. Audytorka dostępności i kierowniczka zespołu audytowego w projekcie „Dostępność + dla Zdrowia”. Prowadzi szkolenia i doradztwo z zakresu wdrażania zasad i rozwiązań w dostępności dla osób z niepełnosprawnością w usługach publicznych. Wspiera organizacje w audytowaniu dostępności i wdrażaniu rekomendowanych rozwiązań. Przeprowadza szkolenia dla pracodawców w zakresie dostosowania miejsc pracy dla osób z niepełnosprawnością. Ekspertka merytoryczna i współautorka standardów dostępności i publikacji m.in: „Ramowe wytyczne w projektowanie obiektów, pomieszczeń oraz przystosowanie stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych o specyficznych potrzebach” (CIOP), „Standard dostępności POZ”, „Komunikacja z pacjentami ze szczególnymi potrzebami”. Autorka koncepcji i materiałów szkoleniowych w projektach edukacyjnych dla koordynatorów ds. dostępności (KPRM, MS, ZUS). Współpracuje z urzędami publicznymi w całej Polsce. Wyróżniona jako jedna ze 100 najbardziej wpływowych osób z niepełnosprawnością w Polsce. Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Mariola Walkowicz
Specjalista ds. szkoleń i projektów
tel. 77 454 48 29
mariola.walkowicz@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 13 maja 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 21 maja 2025 r.