• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Rozliczenie potrzeb oświatowych na uczniów niepełnosprawnych i planowanie wydatków na ten cel w budżetach szkół i przedszkoli samorządowych po zmianie przepisów w 2025 roku (art. 8 ufzo)

Miejsce
Internet
Termin
24 lutego 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
429 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 429 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, przedmiotem którego będzie przygotowanie dyrektorów, pracowników administracji samorządowej oraz osób odpowiedzialnych za budżetowanie w oświacie do skutecznego planowania i rozliczania wydatków związanych z edukacją uczniów niepełnosprawnych w świetle nowych przepisów obowiązujących od 2025 roku. Uczestnicy zdobędą kompleksową wiedzę o aktualnych regulacjach, zasadach finansowania oraz praktycznych narzędziach wspierających planowanie i kontrolę wydatków.

Ważne informacje o szkoleniu

W związku ze zmianą subwencji oświatowej na potrzeby oświatowe, planowanie i rozliczanie środków na kształcenie specjalne w szkołach i przedszkolach samorządowych uległo zmianie. Zmienia się stan do naliczenia subwencji (potrzeb oświatowych) na uczniów niepełnosprawnych z 30 września na 15 maja br. Zmienia się też sposób finansowania uczniów niepełnosprawnych – według ilości godzin, realizowanych z IPETów.

Zapraszamy na szkolenie on-line, na którym wytłumaczymy, jak według nowych przepisów w 2025 roku zaplanować i rozliczyć środki na uczniów niepełnosprawnych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Poznanie zasad dotyczących obowiązku planowania i wydatkowania środków na kształcenie specjalne w kwocie nie niższej niż w subwencji oświatowej, po zmianie przepisów od 2025 roku.
  • Wskazanie jak, zgodnie ze zmienionym stanem prawnym, należy prawidłowo zaplanować wydatki na kształcenie specjalne w 2025 roku?
  • Uzyskanie podpowiedzi, jak analizować nowe metryczki na kształcenie specjalne.
  • Uzyskanie wskazówek, jak biorąc pod uwagę finansowanie uczniów według godzin realizowanych z IPET-ów, dokonać bardziej optymalnego planowania i tworzenia IPETów, tak aby otrzymać wyższe środki z budżetu państwa.
  • Poznanie skutecznych sposobów spełniania wymogów art. 8 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych według nowych zasad – wskazanie, jak przedstawić RIO, w razie kontroli, spełnienie wymogu ustawowego?
  • Dyrektor szkoły i przedszkola (księgowy) dowie się w jaki sposób klasyfikować wydatki na kształcenie specjalne w rozdziałach klasyfikacji budżetowej.
  • Część szkolenia zostanie przeprowadzona w formie warsztatowej. Prowadzący szkolenie pokaże, jak dokonać kalkulacji wzoru zawartego w ustawie, a także jak podzielić środki pomiędzy szkoły i przedszkola, uwzględniając prawidłową klasyfikację budżetową.
  • Szkolenie poprowadzi były pracownik MEN, odpowiedzialny za dotacje oświatowe, autor ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.
zwiń
rozwiń
Program


1. Nowe przepisy w 2025 roku – potrzeby oświatowe na uczniów niepełnosprawnych zastępują subwencję oświatową na uczniów niepełnosprawnych. Zmiany w rozporządzeniu o podziale potrzeb oświatowych. Zmiany w art. 8 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.
2. Nowa metryczka na kształcenie specjalne – dane z SIO według stanu 15.05.2024 r. powiększone o wskaźniki korygujące: w jaki sposób według nowej metryczki zaplanować wydatki na kształcenie specjalne w poszczególnych jednostkach w 2025 roku?
3. Finansowanie uczniów niepełnosprawnych według godzin realizowanych z IPETów.
4. Jak zmienią się kwoty na uczniów niepełnosprawnych w 2025 roku? Jakie kwoty będą obowiązywać dla uczniów według godzin realizowanych z IPET? Jakie rodzaje wsparcia z IPET będzie uwzględniane do finansowania orzeczeń? Jak policzyć godziny wsparcia z IPET według nowych przepisów?
5. System Informacji Oświatowej a finansowanie orzeczeń: jak wpisać dane do SIO w module orzeczenia, aby otrzymać prawidłową subwencję (potrzeby oświatowe) na uczniów niepełnosprawnych?
6. Jak dokonać optymalizacji środków na uczniów niepełnosprawnych? Ile godzin w IPETach przydzielić dla poszczególnych uczniów, aby otrzymać wyższe środki z budżetu państwa na uczniów niepełnosprawnych?
7. Finansowanie z budżetu państwa orzeczeń, które wpływają w trakcie roku? Jak zmieni się sposób finansowania uczniów niepełnosprawnych w takich przypadkach? Co zrobić, aby otrzymać subwencję (potrzeby oświatowe) na orzeczenia, które wpływają w trakcie roku?
8. Korekta (zmniejszenie lub zwiększenie) potrzeb oświatowych na uczniów niepełnosprawnych po skończonym roku 2025 – na podstawie danych z SIO: 
jakie ma finansowe skutki dla samorządu i placówki? 
co zrobić, aby otrzymać te środki?
 

zwiń
rozwiń
Adresaci
  • pracownicy jednostek samorządu terytorialnego – skarbnicy, pracownicy wydziałów oświaty, budżetu, CUW-ów, ZEAS-ów, zajmujący się planowaniem subwencji na uczniów niepełnosprawnych w szkołach, przedszkolach i placówkach samorządowych,
  • dyrektorzy i księgowi szkół, przedszkoli i samorządowych placówek oświatowych.
zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Przez 6 lat był pracownikiem Ministerstwa Finansów, następnie przez 9 lat pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. W MEN na początku Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Ekonomicznym, a potem przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu, odpowiedzialnego za System Informacji Oświatowej oraz za finansowanie zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej. Autor m. in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, nowelizacji ustawy o SIO, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Małgorzata Nieroda
Dyrektor FRDL Podkarpackiego Ośrodka Samorządu Terytorialnego
tel. 17 862 69 64
malgorzata.nieroda@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 429 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 20 lutego 2025 r.