• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Wybrane aspekty działalności nadzorczej podmiotu tworzącego w zakresie gospodarki finansowej spzoz

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas proponowanego szkolenia zapoznamy Państwa z narzędziami niezbędnymi do realizacji zadań nadzorczych podmiotu tworzącego w zakresie gospodarki finansowej, a także zarządzania majątkiem i wydatkowania środków publicznych przez podmiot leczniczy. Przedstawimy zadania podmiotu tworzącego związane z oceną raportu o sytuacji ekonomiczno-finansowej SPZOZ-u i przyjęciem programu naprawczego oraz wskażemy różnice między czynnościami nadzorczymi a kontrolnymi. Praktyczne aspekty obowiązków ustawowych zostaną przybliżone na przykładach i case study.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Syntetyczne przedstawienie formalnych obowiązków ciążących na podmiotach tworzących w zakresie sprawowania nadzoru nad gospodarką finansową SPZOZ oraz narzędzi służących ich realizacji.
• Zapoznanie z metodami analizy i oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej SPZOZ, z uwzględnieniem rodzaju i specyfiki udzielanych świadczeń.
• Wskazanie sposobu monitorowania prawidłowości wydatkowania środków publicznych przez SPZOZ, w tym stosowania właściwych procedur i trybów zamówień, przestrzegania dyscypliny finansów publicznych i wykorzystania dotacji.
• Przybliżenie warunków i sposobu pokrycia straty SPZOZ przez podmiot tworzący.

zwiń
rozwiń
Program

1. Przegląd przepisów regulujących gospodarkę finansową podmiotów leczniczych oraz zasady nadzoru podmiotu tworzącego:
• podmiot leczniczy funkcjonujący w formie SPZOZ,
• podmiot tworzący SPZOZ i jego zadania w zakresie nadzoru,
• obszary nadzoru wymagające szczegółowych regulacji na poziomie podmiotu tworzącego,
• przepisy definiujące zasady prowadzenia gospodarki finansowej przez SPZOZ,
• SPZOZ jako jednostka sektora finansów publicznych.
2. Nadzór nad majątkiem SPZOZ:
• przygotowanie procedury nabywania, zbywania, wynajmu i likwidacji składników majątku SPZOZ,
• monitorowanie poziomu zobowiązań,
• kompetencje podmiotu tworzącego w zakresie ustalania szczególnych zasad wydatkowania środków publicznych przez SPZOZ,
• obowiązki podmiotu tworzącego udzielającego dotacji.
3. Raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej jako narzędzie realizacji obowiązków nadzorczych:
• rola i kompetencje podmiotu tworzącego w procesie przygotowania raportu,
• podstawowa struktura dokumentu,
• źródła danych do przygotowania raportu,
• prognozowanie sytuacji finansowej SPZOZ w okresach przyszłych,
• wskaźniki ekonomiczno-finansowe określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia (zyskowności, płynności finansowej, efektywności zarządzania przepływami finansowymi, zadłużenia).
4. Ocena, przez podmiot tworzący, sytuacji ekonomiczno-finansowej jednostki wynikającej z raportu:
• weryfikacja poprawności wyliczeń i założeń,
• ocena zgodnie z wytycznymi zawartymi w rozporządzeniu MZ,
• wnioski i wskazówki wynikające z oceny.
5. Nadzór nad realizacją przez SPZOZ programu naprawczego:
• przesłanki dla przygotowania programu naprawczego przez SPZOZ,
• struktura i zakres programu naprawczego,
• weryfikacja zdefiniowanych działań naprawczych,
• określenie obowiązków SPZOZ w zakresie sprawozdawczości z wykonania programu,
• monitorowanie realizacji programu.
6. Pozostałe źródła danych o sytuacji finansowej SPZOZ:
• plan finansowy i inwestycyjny oraz sprawozdania z ich realizacji,
• sprawozdania o zobowiązaniach i należnościach,
• protokoły kontroli realizowanych przez uprawnione instytucje,
• realizacja umów na świadczenia opieki zdrowotnej oraz inne usługi medyczne,
• Standard Rachunku Kosztów – rentowność poszczególnych zakresów działalności leczniczej.
7. Dyscyplina finansów publicznych w SPZOZ – obowiązki podmiotu tworzącego w zakresie zapobiegania naruszeniom dyscypliny przez podległe jednostki oraz ich zgłaszania.
8. Konsultacje w tematyce szkolenia.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Członkowie zarządów jst odpowiedzialni za sprawy zdrowia, członkowie rad społecznych SPZOZ, skarbnicy jst, dyrektorzy/kierownicy i pracownicy wydziałów zdrowia i innych komórek organizacyjnych nadzorujących podmioty lecznicze w jst, kierownicy i pracownicy wydziałów kontroli, audytorzy i kontrolerzy wewnętrzni, inne osoby zainteresowane tematyką szkolenia.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczony pracownik administracji samorządowej i państwowej, główny księgowy i menedżer w publicznych podmiotach leczniczych, posiada certyfikat księgowy Ministra Finansów, aktywny członek Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, doktorantka Szkoły Głównej Handlowej, wykładowca i autor publikacji w zakresie finansów publicznych i zarządzania w ochronie zdrowia.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Cena zawiera: udział w profesjonalnym szkoleniu on-line, materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia. Dokonanie zgłoszenia na szkolenie jest równoznaczne z zapoznaniem się i zaakceptowaniem regulaminu szkoleń FRDL. Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem będzie równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za to szkolenie. Płatność należy uregulować przelewem po szkoleniu.

ZGŁOSZENIA:

Zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz umieszczony na stronie www.opole.frdl.pl do 30 czerwca 2023 r.