• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Przygotowania do zamknięcia roku budżetowego 2025 i otwarcia 2026 w jednostkach pomocy społecznej

Miejsce
Internet
Termin
26 listopada 2025
Czas trwania
09:00 - 13:30
Cena
419/449 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 12 listopada 2025 r. cena wynosi: 419 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Ważne informacje o szkoleniu

Przygotuj swoją jednostkę pomocy społecznej do zamknięcia roku 2025 i otwarcia 2026. Skorzystaj z proponowanego szkolenia, podczas którego omówimy:

  • Rozdział odpowiedzialności pomiędzy kierownika jednostki, głównego księgowego oraz pracowników merytorycznych – z uwzględnieniem ich zadań na różnych etapach procesu.
  • Zasady zamykania i otwierania ksiąg rachunkowych – krok po kroku, z odniesieniem do aktualnych przepisów i praktyki jednostek pomocy społecznej.
  • Właściwe ujęcie zdarzeń gospodarczych w księgach – w tym koszty przełomu roku, amortyzację, odpisy aktualizujące i wycenę zapasów.
  • Kompleksowe podejście do inwentaryzacji – od przygotowania, przez przeprowadzenie, aż po rozliczenie i ujęcie wyników w księgach rachunkowych, z uwzględnieniem uproszczeń i metod.

Zajęcia będą miały charakter praktyczny, skoncentrują się nie tylko na przypomnieniu przepisow, ale na najczęstszych problemach jednostek pomocy społecznej – z naciskiem na dokumentację, terminy, obowiązki i typowe błędy.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Poznasz zasady i wskazówki na temat czynności, które powinny poprzedzać proces wstępnego i ostatecznego zamknięcia ksiąg rachunkowych za rok 2025 i otwarcia roku 2026 z uwzględnieniem specyfiki jednostki pomocy społecznej.
  • Zdobędziesz pewność, że Twoja jednostka zamknie rok budżetowy 2025 zgodnie z obowiązującymi przepisami i standardami rachunkowości w sektorze publicznym.
  • Ugruntujesz wiedzę na temat ważności dotrzymania terminów, wynikających z aktualnie obowiązującego prawa, szczególnie w kontekście czynności przed, w trakcie, jak i poinwentaryzacyjnych oraz poznasz możliwe rozwiązania i uproszczenia.
  • Zapoznasz się z harmonogramem wszystkich kluczowych czynności, które należy wykonać od grudnia 2025 aż do końca marca 2026 w zakresie zamknięcia i otwarcia roku budżetowego.
  • Dowiesz się, jak sprawnie przygotować sprawozdanie finansowe, unikając błędów w zestawieniach obrotów i sald oraz ustalaniu wyniku finansowego jednostki.
  • Zaktualizujesz wiedzę dotyczącą zasad ujęcia i rozliczenia kosztów przełomu roku, tak by uniknąć błędnych zapisów i późniejszych korekt.
  • Otrzymasz przykładowe dokumenty, które ułatwią przygotowanie zarządzeń i sprawozdań (m.in. zarządzenie inwentaryzacyjne z załącznikami).
  • Będziesz miał możliwość konsultacji kwestii problemowych, wymiany doświadczeń z trenerem i innymi uczestnikami.
zwiń
rozwiń
Program

1. Odpowiedzialność kierownika jednostki pomocy społecznej, głównego księgowego i pracowników merytorycznych, za czynności związane z zamknięciem roku budżetowego 2025 i otwarciem 2026.
2. Zasady wstępnego i ostatecznego otwierania i zamykania ksiąg rachunkowych.
3. Organizacja prac i podział czynności związanych z zamknięciem i otwarciem roku budżetowego w jednostkach pomocy społecznej – przykładowy harmonogram czynności, które należy wykonać do końca 2025 r., do 15 stycznia 2026 r., 85 dni i trzy miesiące po dniu bilansowym.
4. Koszty na przełomie roku 2025/2026.
5. Umorzenie/amortyzacja – zasady, metody i uproszczenia.
6. Trwała utrata wartości i odpis aktualizujący- zasady i przykłady.
7. Wycena składników odpisanych w koszty, a stanowiących zapas na dzień bilansowy.
8. Czynności ewidencyjno – rozliczeniowe przed zamknięciem roku, w tym:

  • Weryfikacja dowodów księgowych.
  • Rozliczenie dotacji.
  • Rozliczenie zaliczek.
  • Korekta odpisu na ZFŚS.
  • Analiza zaangażowania środków finansowych w planie jednostki, pod kątem jego wykonania.
  • Uzgodnienia syntetyczno – analityczne.

9. Inwentaryzacja, jako podstawowa czynność warunkująca poprawne zamknięcie roku i ustalenie wyniku finansowego, w tym:

  • Czynności, które należy wykonać przed, w trakcie, jak i po inwentaryzacji.
  • Uzgodnienia sald należności z kontrahentami – procedura uzgadniania i usuwania rozbieżności.
  • Uzgodnienia sald składników majątkowych powierzonych kontrahentom.
  • Wykaz aktywów i pasywów, podlegających inwentaryzacji metodą weryfikacji sald wraz z kontami, na których są ujęte.
  • Weryfikacja sald zamiast spisu z natury i potwierdzenia sald – uwarunkowania do zmiany metody inwentaryzacji na podstawie stanowiska MF.
  • Wycena i rozliczenie wyników inwentaryzacji – zasady i możliwość stosowania uproszczeń.
  • Różnice inwentaryzacyjne i sposób ich ujmowania w księgach rachunkowych - przykłady.

10. Postępowanie poinwentaryzacyjne – propozycje rozwiązań, wnioski i rekomendacje.
11. Podstawy prawne i zasady potwierdzania stanu zasobu nieruchomości.
12. Uzgodnienia stanu środków na rachunkach bankowych.
13. Powtórna kontrola dowodów księgowych i zapisów w księgach rachunkowych w celu zapewnienia kompletności zapisów w księgach rachunkowych roku 2025.
14. Przeniesienie sald kont wynikowych i ustalenie wyniku finansowego za rok 2025.
15. Sporządzenie i kontrola zestawienia obrotów i sald.
16. Termin sporządzenia i składowe sprawozdania finansowego za rok 2025. 
17. Przykładowe zarządzenie w sprawie inwentaryzacyjnej z załącznikami. 
18. Dyskusja.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Kierownicy jednostek pomocy społecznej i ich zastępcy, główni księgowi i ich zastępcy, pracownicy działów księgowości oraz inni pracownicy merytoryczni właściwi rzeczowo, biorący udział w różnych czynnościach poprzedzających wstępne i ostateczne zamknięcie roku budżetowego 2025 i otwarcie roku 2026.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekonomistka, pedagog, specjalistka z zakresu finansów publicznych, długoletnia księgowa w jst. Autorka artykułów i trener w dziedzinie finansów publicznych oraz rachunkowości. Wykładowca na uczelni wyższej. Praktyk, który dzięki swemu wieloletniemu doświadczeniu przekazuje w sposób jasny i przystępny, sprawdzone metody w pracy służb księgowych. Wieloletni ekspert w FRDL wysoko oceniany przez uczestników szkoleń.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Magdalena Kubik-Szczerba
Zastępca Dyrektora FRDL POST
tel. 17 862 69 64
magdalena.kubik@frdl.rzeszow.pl
Małgorzata Nieroda
Dyrektor FRDL Podkarpackiego Ośrodka Samorządu Terytorialnego
tel. 17 862 69 64
malgorzata.nieroda@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 21 listopada 2025 r.

UWAGA! Liczba miejsc ograniczona.