1. Czynności przygotowawcze do sporządzenia sprawozdania finansowego:
- realnienie ksiąg rachunkowych (inwentaryzacja, wycena bilansowa aktywów i pasywów jednostki)
- przeksięgowania związane z procedurą zamknięcia ksiąg rachunkowych (w tym naliczenie amortyzacji, odpisów aktualizujących należności, zamkniecie kont wynikowych),
- uzgodnienie ksiąg pomocniczych z księgą główną.
2. Zasady sporządzania sprawozdania finansowego – bilansu jednostki budżetowej wraz z załącznikami:
- zasady sporządzania bilansu,
- metody wyceny bilansowej aktywów i pasywów,
- omówienie poszczególnych pozycji aktywów,
- omówienie poszczególnych pozycji pasywów.
3. Zasady sporządzania sprawozdania według wzoru „Rachunek zysków i strat” (wariant porównawczy):
- zasady sporządzania rachunku zysków i strat,
- sposób ujęcia dochodów budżetu w księgach rachunkowych,
- zasady ewidencji przychodów na kontach grupy „7”,
- sposób ujęcia wydatków budżetowych w księgach rachunkowych,
- zasady ewidencji kosztów na kontach grupy „4” i grupy „7”,
- metoda ustalenia wyniku finansowego – wariant porównawczy.
4. Zasady sporządzania sprawozdania według wzoru „Zestawienie zmian w funduszu jednostki”:
- zasady sporządzania zestawienia zmian w funduszu jednostki,
- omówienie pozycji zwiększających fundusz jednostki,
- omówienie pozycji zmniejszających fundusz jednostki,
- technika ustalania obrotów konta „800 – Fundusz jednostki”.
5. Zasady sporządzania „nowego” sprawozdania według wzoru „Informacja dodatkowa”:
- zasady sporządzania informacji dodatkowej jednostki,
- omówienie poszczególnych pozycji informacji dodatkowej.
6. Podsumowanie:
- omówienie wzajemnych powiązań między trzema sprawozdaniami finansowymi,
- wymogi formalne związane z terminem zamknięcia i otwarcia ksiąg rachunkowych,
- odpowiedzialność za sporządzenie sprawozdań finansowych.
Finanse, rachunkowość, podatki