1. Skargi i wnioski:
• Charakterystyka postępowania uproszczonego w sprawach skarg i wniosków.
- Konstytucyjne prawo do składania skarg i wniosków.
- Podmioty uprawnione do składania skarg i wniosków.
- Przedmiot skargi a przedmiot wniosku.
- Problematyka aktów administracyjnych a postępowanie skargowo – wnioskowe środki prawne.
• Wymogi formalne wobec skarg i wniosków.
- Sposoby wnoszenia skarg i wniosków.
- Skargi wnoszone drogą mailową.
- Zagadnienia dotyczące podpisu.
- Zagadnienia dotyczące adresu.
• Właściwość organów.
- Określanie organów właściwych do rozpatrywania skarg i wniosków.
- Przekazywanie skarg i wniosków według właściwości.
- Skarga na organ a skarga na pracownika organu.
• Załatwianie skarg i wniosków.
- Terminy załatwiania skarg i wniosków.
- Bezzasadność skargi.
- Ponowne załatwianie skargi w tej samej sprawie.
- Postępowanie wyjaśniające.
- Skarga w sprawie indywidualnej, w której dotychczas nie wszczęto postępowania administracyjnego.
- Zażalenie (skarga) strony na podstawie art. 37 KPA na niezałatwienie przez organ sprawy administracyjnej w terminie określonym w art. 35 KPA.
- skarga wniesiona w toku postępowania administracyjnego.
- Skarga wniesiona po zakończeniu postępowania administracyjnego.
- Zmiana skargi na odwołanie od decyzji.
- Zmiana skargi na wniosek o wznowienie postępowania.
• Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi, wniosku.
- Treść zawiadomienia.
- Zawiadomienie w przypadku wielokrotnych skarg w tej samej sprawie.
- Elementy zawiadomienia.
- Zawiadomienie doręczane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
• Środki zaskarżenia w stosunku do rozstrzygnięć podejmowanych w postępowaniu skargowym i wnioskowym.
• Przegląd orzecznictwa sądów administracyjnych w zakresie skarg i wniosków.
• Nadzór w sprawach skarg i wniosków.
2. Petycje:
• Pojęcie i zakres prawa do składania petycji w Konstytucji RP.
- Ustawa o petycjach jako rozwinięcie normy konstytucyjnej.
- Podmioty zobowiązane do rozpatrzenia petycji – ujęcie normatywne.
- Osoby i podmioty uprawnione do składania petycji.
- Zakres przedmiotowy petycji oraz pojęcie interesu prawnego składającego petycję.
• Forma złożenia petycji.
- Elementy podmiotowo i przedmiotowo konieczne w petycji.
- Procedura uzupełniania braków formalnych petycji.
- Pozostawienie petycji bez rozpatrzenia – warunki formalne.
- Procedura przekazania petycji do organu właściwego.
• Rozpatrzenie petycji – charakter prawny.
- Terminy rozpatrzenia petycji charakter prawny.
- Obowiązki informacyjne organu zobowiązanego do rozpatrzenia petycji.
- Sposób i forma rozpatrzenia petycji.
- Stosowanie przepisów kpa do ustawy o petycjach.
3. Rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji w kontekście RODO:
• Obowiązek informacyjny ciążący na podmiocie rozpatrującym skargę, wniosek, petycję.
• Uprawnienia podmiotów składających skargę, wniosek, petycję.
• Dane osobowe składających skargę, wniosek lub petycję.
Radni, biuro rady