• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Rozpatrywanie skarg i wniosków na podstawie KPA . Skargi a wnioski a dostęp do informacji publicznej. Petycje na gruncie ustawy o petycjach

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Ważne informacje o szkoleniu

Proponujemy Państwu uczestnictwo w szkoleniu, podczas którego wskażemy krok po kroku jak procedować skargi i wnioski. Wskażemy tryb, zasady oraz terminy obowiązujące przy rozpatrywaniu petycji, kierowanych do organów wykonawczych i uchwałodawczych administracji publicznej oraz rozpatrywaniu skarg i wniosków w oparciu o znowelizowany k.p.a. czy petycji, kierowanych na gruncie ustawy o petycjach. Zwrócimy uwagę na prawidłowość zapisów w statutach i regulaminach dotyczących skarg i wniosków. Podczas zajęć omówimy kwestię rozpatrywania skarg i wniosków na podstawie ustawy k.p.a. oraz ustawy o petycjach. Ponadto prowadząca przedstawi problematykę skarg i wniosków w kontekście dostępu do informacji publicznej. Zwrócimy uwagę na kwestie budzące niejasności oraz wskażemy, jak postępować w przypadku nieprawidłowości, jak zakwalifikować pismo: jako petycję, skargę czy wniosek, co zrobić z anonimami, a co z ponowną petycją czy skargą.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Przedstawienie problematyki zmian w Kkp.a. i ich wpływu na procedurę rozpatrywania skarg i wniosków. Omówienie kwestii doręczeń elektronicznych w stosunku do skarg, wniosków i petycji.
  • Wskazanie najczęściej popełnianych błędów, pojawiających się niejasności i problemów przy rozpatrywaniu skarg, wniosków, a także petycji czy też wniosków o udostępnienie informacji publicznej. 
  • Skonsultowanie kwestii prawnych i praktycznych dotyczących problematyki petycji, skarg i wniosków w kontekście przedstawienia najnowszych rozstrzygnięć organów nadzoru i wskazania praktycznych przykładów pism i wzorów dokumentów.
  • Poznanie aktualnego orzecznictwa w zakresie tematyki szkolenia.

Uzyskanie odpowiedzi na pytania:

  • Jaka jest różnica pomiędzy skargą a wnioskiem a petycją?
  • Jak skutecznie przeprowadzić procedurę załatwienia petycji, w tym petycji wielokrotnej, a w jaki sposób rozpatrzeć wniosek i skargę?
  • Jak należy przeprowadzić nadzór oraz kontrolę nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków?
  • W jakim terminie należy rozpatrzeć wniosek, skargę lub petycję? Co zrobić w przypadku przekroczenia terminu?
  • Jak prawidłowo stosować przepisy Kpa dotyczące rozpatrywania skarg, wniosków i petycji?
  • Jak chronić dane osobowe osób, które składają skargi lub wnioski?
  • Jak zmiany w k.p.a. wpłynęły na rozpatrywanie skarg i wniosków?
zwiń
rozwiń
Program
  1. Podstawy prawne dla skarg i wniosków w Kodeksie postępowania administracyjnego.
  2. Wniosek w kontekście k.p.a. a wniosek o udostępnienie informacji publicznej – różnice.
  3. Anonimy. Czy i jak je rozpatrywać?
  4. Zapisy statutów czy regulaminów organizacyjnych w sprawie skarg i wniosków, zarządzenia w sprawie skarg i wniosków.
  5. Różnice między skargą a wnioskiem.
  6. Jak w prawidłowy sposób zakwalifikować pismo strony: czy jako wniosek, skargę, wniosek o dostęp do informacji publicznej czy petycję? Przedstawienie orzecznictwa sądów w podanym zakresie.
  7. Przekazanie skargi według właściwości np. część skargi do rady, część do kierownika jednostki organizacyjnej, część do UODO itp. analiza stanów faktycznych.
  8. Braki formalne skargi i wniosku.
  9. Procedura postępowania w związku z rozpatrywaniem skarg i wniosków – krok po kroku.
  10. Rola poszczególnych organów: rady, komisji skarg i wniosków, organu wykonawczego jst w kwestii rozpatrywania skargi i wniosków.
  11. Przewlekłość a bezczynność.
  12. Możliwości odwoławcze skarżącego po rozpoznaniu skargi przez organ.
  13. Ponowny wniosek, ponowna skarga i co dalej?
  14. Orzecznictwo sądowe i rozstrzygnięcia nadzorcze w przedmiocie skarg i wniosków – szczegółowa analiza najnowszego orzecznictwa.
  15. Nadzór bezpośredni, kontrola nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków.
  16. Petycje - jak prawidłowo zakwalifikować pismo? Podmioty uprawnione i zakres petycji.
  17. Uzupełnianie braków formalnych w postępowaniu w sprawach petycji.
  18. Petycje w imieniu podmiotu trzeciego.
  19. Obowiązki organu.
  20. Procedura postępowania z petycjami – krok po kroku.
  21. Doręczenia elektroniczne a skargi, wnioski i petycje.
  22. Zmiana k.p.a. a skargi i wnioski.
  23. Wnioski a interpelacje i zapytania.
  24. Praktyczne problemy i zagadnienia – dyskusja.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy administracji publicznej, osoby biorące udział w procesie udostępniania informacji publicznej, rozpatrywania skarg, wniosków i petycji, sekretarze, radcy prawni, pracownicy biura rady, radni - członkowie komisji skarg, wniosków i petycji oraz komisji rewizyjnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Praktyk, radca prawny, ekspert z zakresu prawa administracyjnego, prawa pracy, kas zapomogowo- pożyczkowych oraz przepisów prawnych dotyczących ochrony danych osobowych. Od kilkunastu lat prowadzi szkolenia dla jsfp, w szczególności jst i ich jednostek organizacyjnych. Doświadczona trenerka, wysoko oceniana na szkoleniach za trafny i jasny przekaz, występująca w roli eksperta na forach samorządowych, działających przy FRDL. Autorka licznych komentarzy i opinii prawnych.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Cena zawiera: udział w profesjonalnym szkoleniu on-line, materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia, możliwość konsultacji z trenerem. Dokonanie zgłoszenia na szkolenie jest równoznaczne z zapoznaniem się i zaakceptowaniem regulaminu szkoleń FRDL. Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem będzie równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za to szkolenie. Płatność należy uregulować przelewem po szkoleniu.

ZGŁOSZENIA:

Zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz umieszczony na stronie www.opole.frdl.pl do 17 listopada 2022 r.