3. Zasady prowadzenia ewidencji księgowej w urzędzie gminy w zakresie mandatów karnych i kar porządkowych – wybrane zagadnienia:
- Czy straż gminna/miejska może prowadzić ewidencję księgową wpływów należności z tytułu mandatów i kar porządkowych, czy też jest to zadanie wyłącznie urzędu gminy?
- W jakich terminach straż gminna/miejska powinna przekazywać do urzędu gminy informacje o nałożonych mandatach stanowiące podstawę ujęcia w ewidencji księgowej urzędu?
- Jakie dokumenty powinny być przekazywane przez straż gminną/miejską do urzędu gminy celem zaksięgowania należności z tytułu mandatu i kary porządkowej?
- Sposób prowadzenia ewidencji analitycznej i syntetycznej należności z tytułu grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych i kar porządkowych.
- Szczególne zasady rachunkowości należności z tytułu mandatów karnych i kar porządkowych nakładanych przez straże gminne.
- W oparciu o jakie dokumenty mandat i karę porządkową można przypisać i odpisać w księgach rachunkowych?
- Jaką datę wpływu należności z tytułu mandatów przyjąć, w przypadku zapłaty mandatu kartą płatniczą?
- Mandaty przedawnione – jak należy z nimi postępować, kiedy i w oparciu o jakie dokumenty należy je wyksięgować?
- Różnice w przedawnieniu należności z mandatów i z kar porządkowych – w jakim terminie się przedawniają?
- Przedawnienie należności z kar porządkowych – jakie przepisy stosujemy?
- Termin przedawnienia należności z tytułu kary porządkowej.
- Przekazywanie dochodów z tytułu kar porządkowych do budżetu państwa.
- Czy wolno stosować ulgi w spłacie kar porządkowych?
- Jaki organ jest właściwy do stosowania ulg (np. umorzenia) kary porządkowej?
4. Postępowanie w przypadku braku wpłat grzywny nałożonej w drodze mandatu karnego kredytowanego lub kary porządkowej – zmiany w procedurze egzekucji administracyjnej:
- Czy od niezapłaconego w terminie mandatu pobiera się odsetki?
- Działania przedegzekucyjne podejmowane przez wierzycieli należności z podlegających egzekucji administracyjnej (formy, terminy, dokumentowanie, cel dokumentowania działań informacyjnych).
- Czy jest obowiązek wystawiania upomnień na niezapłacone mandaty?
- Wprowadzenie nowej instytucji – skierowanie przez wierzyciela do zobowiązanego wezwania o wyjawienie majątku – kiedy wzywać zobowiązanego o wyjawienie majątku?
- Wystawianie upomnień na zaległości publicznoprawne: doręczenie upomnienia, terminy, kwoty – nowe obligatoryjne elementy upomnienia, czy upomnienie musi być podpisane?
- Obciążenie zobowiązanego kosztami upomnienia (np. zapłata zaległości po wysłaniu upomnienia ale przed jego doręczeniem).
- Kiedy zobowiązany nie ma obowiązku zapłaty kosztów upomnienia?
- Czy i na podstawie jakich przepisów koszty upomnienia można umorzyć?
- Przedawnienie kosztów upomnienia – nowe zasady wynikające ze zmienionej ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
5. Wystawianie i kierowanie do egzekucji administracyjnej tytułu wykonawczego oraz zasady współdziałania wierzyciela z organem egzekucyjnym.
- Omówienie aktualnego wzoru i prawidłowego wypełnienia tytułu wykonawczego (forma przesłania do organu egzekucyjnego – elektroniczny tytuł wykonawczy).
- Kiedy i na jakie kwoty wystawiać tytuł wykonawczy w przypadku mandatów?
- Omówienie najczęściej występujących błędów w sporządzaniu tytułów wykonawczych.
- Czy i kiedy wierzyciel powinien załączyć do przekazywanego tytułu wykonawczego informację dodatkową?
- Obowiązek informowania organu egzekucyjnego o przedawnieniu mandatu,
- Inne obowiązki wierzyciela w toku postępowania egzekucyjnego w tym zasady aktualizacji tytułów wykonawczych.
Uwaga! W trakcie szkolenia część warsztatowa poświęcona będzie poprawnemu wystawianiu tytułu wykonawczego wg aktualnego wzoru.
6. Czy istnieje obowiązek dochodzenia mandatu od osoby zmarłej?
8. Czy mandat osoby zmarłej należy odpisać z ksiąg rachunkowych i w oparciu o jaki dokument?
9. Jakie działania powinien podejmować urząd gminy w zakresie monitorowania realizacji tytułów wykonawczych przez właściwe organy egzekucyjne?
10. Stosowanie ulg w spłacie należności z tytułu grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych kredytowanych:
- W oparciu o jakie formalnoprawne podstawy można stosować ulgi w spłacie mandatów?
- Nowe, zmienione kryteria stosowania ulg w spłacie należności z mandatów w zależności o rodzaju ulgi, o którą ubiega się dłużnik (interes publiczny, ważny interes dłużnika, względy społeczne lub gospodarcze, możliwości płatnicze dłużnika).
- Czy należność wynikającą z mandatu można umorzyć?
- Zasady prowadzenia postępowania o ulgę w spłacie mandatu.
- W jakiej formie rozstrzygnięty powinien być wniosek o zastosowanie ulgi w spłacie mandatu?
- Jakie elementy musi zawierać decyzja administracyjna dotycząca ulgi w zapłacie mandatu w związku ze zmianami Kodeksu postępowania administracyjnego?
- Jak prowadzić postępowanie w sprawie ulg w spłacie mandatów aby nie naruszyć przepisów dotycząca RODO?
11. Dyskusja, pytania, wyjaśnienia, indywidualne konsultacje.
Finanse, rachunkowość, podatki