• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Standardy ochrony małoletnich w szkołach, przedszkolach oraz w pozostałych placówkach oświatowych. Zadania i odpowiedzialność dyrektora jednostki za opracowanie i wdrożenie procedur

Ważne informacje o szkoleniu

Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw, zwaną potocznie „Lex Kamilek” nakłada na wszystkie podmioty, w których przebywają dzieci, obowiązek wdrożenia standardów ochrony małoletnich. Upoważnia także wiele instytucji do skontrolowania, czy takie rozwiązania zostały wprowadzone. Przepisy prawa stanowią, iż obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich, zwanych dalej „standardami”, dotyczy między innymi osób zarządzających jednostkami systemu oświaty, o których mowa w art. 2 pkt 1–8 Prawo oświatowe, a zatem dyrektorów wszystkich placówek, do których uczęszczają dzieci, czyli:

  • placówek edukacyjnych publicznych i niepublicznych: szkół i przedszkoli,
  • placówek opiekuńczo-wychowawczych: rodzinnych domów dziecka, domów dziecka, placówek pogotowia opiekuńczego, młodzieżowych ośrodków wychowawczych i specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz innych placówek prowadzących działalność oświatową, opiekuńczą, wychowawczą, resocjalizacyjną, religijną, artystyczną, medyczną, rekreacyjną, sportową lub związaną z rozwijaniem zainteresowań, do której uczęszczają albo w której przebywają lub mogą przebywać małoletni.

W związku z tym zapraszamy na szkolenie, podczas którego będą mieli Państwo możliwość poznać i zrozumieć nowe przepisy związane z ochroną małoletnich, a także opracować standardy ochrony małoletnich, dostosowane do specyfiki swojej jednostki oświatowej, wzorując się na prezentowanych podczas zajęć przykładach procedur wdrożenia i dokumentowania zadania.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Przygotowanie kadry zarządzającej placówkami oświatowymi (dyrektorów szkół oraz przedszkoli) do realizacji obowiązku opracowania i wdrożenia procedur ochrony dzieci (standardów ochrony małoletnich).
  • Omówienie i przekazanie przykładowych procedur wdrożenia i dokumentowania zadania (wzorów w wersji edytowalnej).
  • Poznanie i zrozumienie nowych przepisów związanych z ochroną małoletnich, co pozwoli opracować standardy ochrony małoletnich, dostosowane do specyfiki danej jednostki oświatowej.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Wprowadzenie -uwarunkowania prawne, podstawowe definicje.
  2. Czym są Standardy Ochrony Małoletnich?
  3. Podmioty, na których spoczywa obowiązek wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich.
  4. Wytyczne do opracowania standardów:
    • zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki lub organizatorem, a w szczególności wykluczające zachowania niedozwolone wobec małoletnich,
    • zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego,
    • procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”,
    • zasady przeglądu i aktualizacji standardów,
    • zakres kompetencji osoby, odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności,
    • zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania,
    • osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach, zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia,
    • sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń, zagrażających dobru małoletniego.
  5. Kiedy i jak opracować standardy?
  6. Tworzenie dokumentacji oraz przegląd już istniejących dokumentów z uwzględnieniem:
    • charakteru i rodzaju placówki,
    • sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  7. Przykłady (wzory) dokumentów:
    • zarządzenia dyrektora,
    • standardy i polityka ochrony małoletnich przed krzywdzeniem,
    • procedury,
    • dokumenty interwencyjne,
    • monitoring standardów.
  8. Tworzenie wersji skróconej dla dzieci, uczniów.
  9. Wdrożenie polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem – wyznaczenie osób do podejmowania określonych działań.
  10. Informowanie pracowników, uczniów, rodziców o standardach oraz upowszechnianie procedur polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem.
  11. Realizacja, ustalonych w polityce ochrony małoletnich przed krzywdzeniem, działań.
  12. Monitoring i ocena podejmowanych działań - niezbędna dokumentacja.
  13. Pytania i dyskusja.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Dyrektorzy i pracownicy publicznych i niepublicznych szkół, przedszkoli, zespołów szkolno-przedszkolnych, zespołów szkół, burs, internatów oraz pozostałych placówek opiekuńczo-wychowawczych systemu oświaty.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prawnik, współpracownik kancelarii adwokackiej, ekspert z zakresu szeroko rozumianego zarządzania edukacją, prawa pracy w oświacie, finansów oświatowych, systemów informatycznych w oświatowej logistyce i sprawozdawczości (SIO, finanse, organizacja), konsolidacji obsługi wspólnej w administracji publicznej. Trener, realizujący szkolenia z zakresu ustroju i struktury oświaty w jst, systemu informacji oświatowej oraz prawa oświatowego i finansowania zadań oświatowych. Ekspert i autor materiałów w projekcie Doskonalenie Strategii Zarządzania Oświatą na poziome regionalnym i lokalnym – etap II, absolwent Training Reform Education of Management. Były menadżer ds. klientów kluczowych w jednej z wiodących firm informatycznych, dedykujących systemy informatyczne dla oświaty. Autor wielu opracowań i publikacji, m. in. książki: „Centra Usług Wspólnych w samorządach”. Konsultuje i wdraża modele obsługi wspólnej w jednostkach samorządu lokalnego. Współautor nowelizacji przepisów ustawy Karta Nauczyciela. Konsultant i doradca związku gmin, wykładowca uczelni wyższej. Redaktor opinii prawnych, publikowanych w systemie INFOR. Prowadzi usługi konsultingowe, szkolenia, wdrożenia i audyty, a także działalność ekspercką, w ramach której doradza zarówno organom jst, urzędnikom samorządowym, dyrektorom jednostek oświaty, jak i innym pracownikom tego sektora.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Cena zawiera: udział w profesjonalnym szkoleniu on-line, materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia. Dokonanie zgłoszenia na szkolenie jest równoznaczne z zapoznaniem się i zaakceptowaniem regulaminu szkoleń FRDL. Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem będzie równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za to szkolenie. Płatność należy uregulować przelewem po szkoleniu.

ZGŁOSZENIA:

Zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz umieszczony na stronie www.opole.frdl.pl do 8 stycznia 2024 r.