I. Zasady postępowania kontrolnego.
- Kryteria przeprowadzania kontroli – omówienie podstawowych kryteriów i zasad przeprowadzania kontroli w tym m.in. legalności, rzetelności, gospodarności, celowości oraz ich wykorzystania w realizowanych postępowaniach kontrolnych.
- Metody badań kontrolnych – omówienie pod kątem stosowania w prowadzonych postępowaniach kontrolnych technik i metod badawczych w tym m.in. badanie dokumentów; oględziny; opinie prawne; opinie biegłych; wyjaśnienia i oświadczenia pisemne i ustne; metody analizy; metody syntezy; analiza ekonomiczna; konfrontacja dokumentów oraz wyjaśnień/opinii; inwentaryzacja; statystyczne metody wykorzystywane w procesie kontroli.
- Mierniki w postępowaniu kontrolnym – w szczególności terminowości; efektywności; wydajności; skuteczności; jakości.
- Zasady dokonywania oceny stanu faktycznego w odniesieniu do wzorca oraz ustalenie progu istotności.
- Zasady i metody doboru próby do kontroli w tym statystycznych i niestatystycznych; ryzyka doboru próby do kontroli.
II. Dowody w postępowaniu kontrolnym.
- Rodzaje dowodów w postępowaniu kontrolnym – dowody bezpośrednie i pośrednie; dowody osobowe i rzeczowe; źródła pozyskiwania poszczególnych dowodów oraz sposoby ich dokumentowania.
- Omówienie poszczególnych rodzajów dowodów stosowanych w postępowaniu kontrolnym wraz z przykładami ich praktycznego wykorzystywania w szczególności:
- dowodów z dokumentów,
- dowodów rzeczowych,
- uzyskiwanych wyjaśnień i oświadczeń,
- dokumentowania przeprowadzonych wizji lokalnych i oględzin,
- opinii prawnych,
- opinii/stanowisk biegłego.
III. Kwalifikacje kontrolera – prezentacja kwalifikacji, umiejętności, doświadczenia praktycznego niezbędnych i pomocnych w realizacji czynności kontrolnych.
IV. Dobre praktyki wykorzystywane w procesie kontroli – ich prezentacja i omówienie pod kątem wykorzystania w bieżącej pracy kontrolera.
V. Wpływ przepisów ustawy o doręczeniach elektronicznych na proces postępowania kontrolnego.
- obowiązki stosowania przez podmioty publiczne doręczeń elektronicznych,
- konieczność wprowadzenia zmian organizacyjno – technicznych do procesu kontrolnego w szczególności w zakresie korespondencji z podmiotem kontrolowanym.
- konieczność dostosowania wewnętrznych regulacji w zakresie postępowania kontrolnego do przepisów ustawy o doręczeniach elektronicznych.
VI. Podsumowanie zajęć oraz odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia
Audyt, kontrola, zarządcze