Wykonywanie praw i obowiązków spadkobiercy przez gminy

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Ważne informacje o szkoleniu

Gminy, zgodnie z Kodeksem cywilnym, są spadkobiercami ustawowymi w przypadku, gdy spadkodawca nie sporządził testamentu i nie ma krewnych powołanych do dziedziczenia z ustawy, albo spadkobiercy spadek odrzucili. Z reguły w takich przypadkach w masie spadkowej pojawiają się długi, które gminy muszą rozliczać. Od kilku lat obowiązuje art. 111c Prawa bankowego, na podstawie którego banki mają obowiązek informowania gmin o tzw. „martwych kontach”. Powoduje to konieczność prowadzenia postępowań weryfikujących, czy gmina faktycznie jest powołana do dziedziczenia. Na szkoleniu uczestnicy zdobędą wiedzę niezbędną do prawidłowego prowadzenia takich postępowań.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Zdobycie wiedzy niezbędnej do prawidłowego zweryfikowania sprawy pod kątem dziedziczenia po danej osobie przez gminę.
  • Uzyskanie informacji, jak prawidłowo ustalać majątek spadkowy (aktywa i pasywa) i występować o sporządzenie spisu inwentarza spadku.
  • Nabycie wiedzy na temat weryfikacji i negocjacji ewentualnej spłaty długów spadkowych oraz właściwego księgowania masy spadkowej w księgach rachunkowych gminy.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Dziedziczenie ustawowe przez gminy:
    1. Dziedziczenie ogólnie.
    2. Przyjęcie spadku wprost, z dobrodziejstwem inwentarza albo odrzucenie spadku.
  2. Sporządzenie spisu inwentarza spadku:
    1. Cel sporządzenia spisu inwentarza.
    2. Przygotowanie wniosku o spis inwentarza.
    3. Poszukiwania masy spadkowej.
  3. Właściwe ujęcie w ewidencji księgowej odziedziczonej przez gminę masy spadkowej:
    1. Prowadzenie ewidencji księgowej w sposób umożliwiający zidentyfikowanie dochodów i wydatków gminy związanych z postępowaniami spadkowymi.
    2. Wyodrębnienie kont po stronie przychodów i wydatków z tytułu dziedziczenia.
    3. Księgowanie aktywów i pasywów na podstawie danych ze spisu inwentarza.
    4. Przeksięgowywanie zweryfikowanych zobowiązań z tytułu długów spadkowych.
  4. Zawiadomienia przesyłane przez banki na podstawie art. 111c Prawa bankowego:
    1. Rejestrowanie wpływających zawiadomień.
    2. Weryfikacja zawiadomień celem ustalenia potencjalnego dziedziczenia przez gminę.
    3. Występowanie do sądów z wnioskami o stwierdzenie nabycia spadku.
  5. Kontrola zarządcza wykonywania praw i obowiązków spadkobiercy przez gminy:
    1. Uwzględnienie spraw spadkowych w procedurach kontroli zarządczej.
    2. Definiowanie ryzyka w obszarze spraw spadkowych.
    3. Okresowa kontrola prowadzonych postępowań.
  6. Długi spadkowe:
    1. Ocena konieczności spłaty długów spadkowych.
    2. Kolejność zaspokajania wierzycieli spadkowych.
    3. Prowadzenia negocjacji dot. spłaty długów spadkowych.
    4. Wyliczanie proporcjonalnych kwot należnych wierzycielom spadkowym.
  7. Dodatkowe informacje o dziedziczeniu:
    1. Spadkobiercy ustawowi i testamentowi.
    2. Postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy urzędów gmin zajmujący się sprawami spadkowymi, księgowaniem przychodów i wydatków gminy oraz kontrolą wewnętrzną.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Wieloletni pracownik administracji samorządowej na kierowniczym stanowisku w urzędzie gminy, praktyk w prezentowanej dziedzinie.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Cena zawiera: udział w profesjonalnym szkoleniu on-line, materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia, możliwość konsultacji z trenerem. Dokonanie zgłoszenia na szkolenie jest równoznaczne z zapoznaniem się i zaakceptowaniem regulaminu szkoleń FRDL. Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem będzie równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za to szkolenie. Płatność należy uregulować przelewem po szkoleniu.

ZGŁOSZENIA:

Zgłoszenia należy przesłać mailem na adres: biuro@opole.frdl.pl lub poprzez formularz na www.opole.frdl.pl do 2 grudnia 2021 r.