• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Forum Sekretarzy Samorządów Województwa Opolskiego Procedury administracyjne - elektronizacja postępowań administracyjnych w 2025 r. Obowiązki organów administracji i stron postepowań administracyjnych Uwagi praktyczne – jak informować strony, jakie działania podejmować w urzędzie

Miejsce
Opole
Termin
10 marca 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
480 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszeń

Odpłatność: 480 zł/1 osoby (dla uczestników nie będących członkami Forum Sekretarzy Samorządów Województwa Opolskiego)

Cele i korzyści

•Poznanie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego i ich właściwego stosowania w codziennej praktyce orzeczniczej w odniesieniu do obowiązku stosowania e-doręczeń od 1.01.2025 r. oraz zdobycie przydatnych wskazówek, wynikających z praktyki pierwszych dni stosowania e-doręczeń.
•Uporządkowanie wiedzy w zakresie m in. prawidłowego wszczynania postępowania, oceny swojej właściwości, odpowiedniego doręczania pism i decyzji, umiejętności komunikacji ze stroną, z zapewnieniem jej gwarancji procesowych, właściwego formułowania: protokołów sporządzanych w trakcie prowadzonego postępowania, podstawy prawnej decyzji oraz odpowiedniego uzasadniania faktycznego, podejmowanych rozstrzygnięć administracyjnych. 
•Uzyskanie wzorów pism i pouczeń kierowanych do stron.
•Możliwość konsultacji kwestii problemowych, uzyskania wskazówek i podpowiedzi z zakresu tematu zajęć.
Udział w szkoleniu pozwoli Państwu nabyć następujące umiejętności:
•stosowania w codziennej praktyce urzędniczej przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego dotyczących prowadzenia postępowań,
•odpowiedniego doręczania pism i decyzji, a także oceny prawnej, czy doręczenie było skuteczne czy nieskuteczne oraz wskazania, czy doręczone orzeczenia weszły do obrotu prawnego,
•komunikacji ze stroną z zapewnieniem jej gwarancji procesowych,
•właściwego formułowania wezwań i protokołów, sporządzanych w trakcie prowadzonego postępowania,
•właściwego formułowania podstawy prawnej decyzji oraz odpowiedniego uzasadniania faktycznego podejmowanych rozstrzygnięć administracyjnych,
•oceny dowodów zgromadzonych w postępowaniu oraz różnej wagi poszczególnych dowodów,
•oceny konieczności zawieszenia postępowania administracyjnego w prowadzonej sprawie,
•stosowania nowych przepisów k.p.a., wprowadzonych ustawą o doręczeniach elektronicznych.
 

zwiń
rozwiń
Program

1.Podstawy prawne- zmiany wprowadzone w k.p.a. w 2021 r. wraz elektronizacją postępowań.
2.Termin wdrożenia rozwiązań technicznych, niezbędnych do doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
3.Zasada pisemności postępowania administracyjnego w praktyce działania organów administracji.
4.Stosowanie znowelizowanych przepisów k.p.a. w okresie przejściowym do 1 stycznia 2025 r. 
5.Stosowanie znowelizowanych przepisów k.p.a. w okresie po 1 stycznia 2025 r.  różnice z dotychczasowymi regulacjami 
6.Publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego a publiczna usługa hybrydowa wyjaśnienie stronom zasad różniących organy I i II instancji 
7.E-PUAP -zasady działania po wejściu w życie doręczeń elektronicznych w administracji: jak informować stronę o zmianach w zasadach korzystania z systemu e-PUAP?
8.Wszczęcie postępowania na piśmie – papierowe i elektroniczne – jak powiadomić stronę, jeśli posiada pełnomocnika – czy można wysyłać listy papierowo czy tylko na adres profesjonalnego pełnomocnika?
9.Kierowanie pism do organu, a kierowanie pism do strony- różnice. W jakiej formie po 1 stycznia strona może wnieść podanie? Zmiany dotychczasowych reguł.
10.Komunikacja elektroniczna z innymi organami. Czy organ może wysyłać pisma papierowe do innych organów? Sprawdzanie adresów w BAE- baza adresów elektronicznych.
11.Podpisywanie pism- papierowych i elektronicznych -zasady.
12.Pouczenia kierowane do stron – w zakresie podpisów, formy wnoszenia podania, uzupełniania podania, pozostawiania podania bez rozpoznania 
13.Doręczenia pism, wezwań decyzji po 1 stycznia 2025 r.: zasady, kolejność form doręczenia.
14.Posiadanie adresu do doręczeń przez organ.
15.Posiadanie adresu do doręczeń przez stronę- podmioty zobowiązane do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych- co zrobić w sytuacji, gdy strona nie posiada adresu, a ma taki obowiązek?
16.Sprawdzanie w bazie danych, czy strona postępowania posiada adres do doręczeń elektronicznych. Jak dokumentować? 
17.Osoby wykluczone cyfrowo- zasady działania stron postępowania i organu względem tych stron.
18.Skuteczność doręczeń i wpływ na postępowanie w zakresie wezwań.
19.Skuteczność doręczenia a weście decyzji do obrotu prawnego.
20.Wykonalność decyzji a nieprawidłowe doręczenie.
21.Przekazywanie odwołania do organu II instancji – jakie dokumenty są możliwe do przesłania elektronicznie, a jakie drogą pisemną papierową?
22.Odpowiedzi na pytania.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Sekretarze Powiatów, Miast i Gmin Województwa Opolskiego
 

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Specjalistka z zakresu postępowania administracyjnego, członek etatowy Samorządowego Kolegium Odwoławczego, wieloletni praktyk orzecznik, trener szkoleń prawnych z zakresu procedury administracyjnej oraz zabezpieczenia społecznego. Trener szkoleń z zakresu procedury administracyjnej dla gmin i powiatów w całym kraju. Konsultant procedur administracyjnych i zabezpieczenia społecznego Miasta Stołecznego Warszawa.
 

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Sala konferencyjna Opolskiego Centrum Demokracji Lokalnej FRDL, ul. Krakowska 51 III piętro, 45-018 Opole



 

Koordynatorzy
Mariola Walkowicz
Specjalista ds. szkoleń i projektów
tel. 77 454 48 29
mariola.walkowicz@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Szkolenie realizowane w ramach Forum Sekretarzy Samorządów Województwa Opolskiego