• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Czas pracy kierowców samochodów osobowych

Miejsce
Internet
Termin
09 czerwca 2025
Czas trwania
09:30 - 14:00
Cena
449 zł
Zapisz się na szkolenie

Przy zgłoszeniu do 22 maja 2025 r. cena wynosi 409 zł.

Ważne informacje o szkoleniu
  • Mówiąc o czasie pracy kierowców zwykle myślimy o kierowcach większych pojazdów. W praktyce problematyczna jest również kwestia organizacji czasu pracy tych pracowników, którzy prowadzą mniejsze pojazdy. Samochody osobowe i pojazdy do 3,5 tony to wiele pojazdów dostawczych, samochodów osobowych, minibusów, które są wykorzystywane w ramach obowiązków służbowych przez pracowników.
  • Do tej grupy kierowców znajdują zastosowanie, zarówno przepisy ustawy o czasie pracy kierowców (choć z pewnymi wyłączeniami), jak i Kodeksu pracy. Tworzy to często dosyć skomplikowaną sytuację, na którą nakłada się jeszcze specyfika pracy kierowców połączona ze znaczną nieprzewidywalnością czasu przejazdu i godzin pracy.
  • Na szkoleniu omówimy przepisy regulujące czas pracy kierowców samochodów osobowych, zwrócimy uwagę na podstawowe pojęcia związane z czasem pracy oraz różnice między czasem pracy, a dyżurem kierowcy. Poświęcimy uwagę na zagadnienia związane z obowiązkiem tworzenia rozkładu i harmonogramu czasu pracy kierowców, zasady i przesłanki jakie należy wziąć pod uwagę przy planowaniu z uwzględnieniem odpowiedniej długości wypoczynku. Omówimy także podstawowy i równoważny system czasu pracy pokazując różnice między nimi.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Omówienie przepisów dotyczących czasu pracy kierowców samochodów osobowych.
  • Przedstawienie zakresu zastosowania wobec kierowców przepisów ustawy o czasie pracy kierowców i Kodeksu pracy oraz przepisów odrębnych (np. ustawy o pracownikach samorządowych).
  • Omówienie prawidłowych zapisów w regulaminie pracy dotyczących czasu pracy kierowców.
  • Prezentacja przykładów tworzenia rozkładów i harmonogramów oraz ewidencjonowania czasu pracy.
zwiń
rozwiń
Program

1. Przepisy regulując czas pracy kierowców:

- 561/2006 Parlamentu Europejskiego I Rady z dnia 15 marca 2006 r. czy Ustawa z dnia 16 kwietnia
 2004 r. o czasie pracy kierowców?
- zakres zastosowania ustawy o czasie pracy kierowców – wyłączenia,
- kodeks pracy stosowany w zakresie nieuregulowanym ustawą,
- do których pracowników stosujemy przepisy ustawy o czasie pracy kierowców – kto jest kierowcą
 w rozumieniu ustawy?

2. Podstawowe pojęcia dotyczące czasu pracy:

- odrębna od kodeksowej definicja czasu pracy kierowców,
- okresy pozostawania kierowcy w dyspozycji w czasie pracy i poza czasem pracy – kiedy wliczamy do
 czasu pracy, a kiedy do czasu dyżuru,
- normy czasu pracy dobowa, przeciętnie tygodniowa,
- okresy rozliczeniowe czasu pracy,
- ustalenie systemów, rozkładów i okresów rozliczeniowych czasu pracy,
- pojęcie doby pracowniczej, konsekwencje praktyczne obowiązywania definicji doby pracowniczej,
- indywidualne rozkłady czasu pracy kierowców (różne godziny rozpoczynania i kończenia pracy) –
 możliwość wprowadzenia, konsekwencje stosowania.

3. Rozkłady i harmonogramy czasu pracy:

- harmonogramy czasu pracy,
- brak obowiązku tworzenia harmonogramów czasu pracy przy niektórych rodzajach przewozów,
- zasady tworzenia harmonogramów i najczęściej występujące błędy.

4. Minimalny odpoczynek dobowy i tygodniowy:

- odpoczynek dobowy; czy możliwe jest skrócenie odpoczynku dobowego kierowcy?
- odpoczynek tygodniowy,
- w jaki sposób odpoczynek musi być zapewniony? Pojęcie tygodnia, w jakim zapewnia się odpoczynek.

5. Wybrane systemy czasu pracy:

- podstawowy system czasu pracy,
- równoważny system czasu pracy i jego odmiany,
- praktyczne różnice pomiędzy systemem podstawowym a równoważnym.

6. Praca w godzinach nadliczbowych:

- pojęcie pracy w godzinach nadliczbowych,
- limity godzin nadliczbowych kierowcy,
- polecenie pracy w godzinach nadliczbowych,
- nadgodziny dobowe i średniotygodniowe,
- nadgodziny w okresie pomiędzy dobami pracowniczymi,
- nadgodziny przy pracy w niedziele, święta i w dniach wolnych od pracy,
- nadgodziny w podstawowym i równoważnym systemie czasu pracy.

7. Praca w dniu wolnym od pracy wynikającym ze stosowania zasady przeciętnie pięciodniowego
 tygodnia pracy, praca w niedziele i święta – zasady rekompensaty.
8. Ewidencjonowanie czasu pracy kierowcy.
9. Obowiązkowa informacja dotycząca czasu pracy.
10. Możliwe i korzystne zapisy regulaminu pracy dotyczące czasu pracy kierowców:

- wyodrębnienie w regulaminie pracy kierowców,
- zapisy dotyczące pracy w niedziele i święta,
- system równoważny, indywidualny rozkład, wyłączenie stosowania harmonogramów – czy taki „zestaw” regulacji można zastosować i co może dawać pracodawcy?

11. Podsumowanie i pytania uczestników.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy działów kadrowych, kierownicy jednostek szczególnie tych, w których zatrudnieni są kierowcy do poruszania się samochodami osobowymi (zakładów komunalnych, straży miejskich, dps-ów, mopr-u, dziennych domów pobytu itp., szpitali), kierownicy średniego szczebla odpowiedzialni za rozliczanie czasu pracy kierowców oraz wszyscy zainteresowani tą tematyką.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prawnik specjalizujący się w prawie pracy i ubezpieczeniach społecznych. Autor i współautor ponad 60 książek i trzech tysięcy artykułów z zakresu tej tematyki. Autor m.in. komentarzy do ustawy o pracownikach samorządowych i ustawy o służbie cywilnej, książek dotyczących czasu pracy. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 5 tyś. godzin szkoleniowych).

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Mariola Walkowicz
Specjalista ds. szkoleń i projektów
tel. 77 454 48 29
mariola.walkowicz@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 zł netto/os. Przy zgłoszeniu do 22 maja 2025 r. cena wynosi 409 zł.

Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 5 czerwca 2025 r.