• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Kodeks postępowania administracyjnego w praktyce urzędniczej z uwzględnieniem nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych

Miejsce
Internet
Termin
11 lutego 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
419/459 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 459 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 27 stycznia 2025 r. cena wynosi: 419 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem będzie Kodeks Postępowania Administracyjnego. Największy nacisk położony zostanie na kwestie sprawiające największe trudności w postępowaniu administracyjnym oraz na najistotniejsze zasady KPA.

Ważne informacje o szkoleniu

Ustawa o e-doręczeniach wprowadziła istotne zmiany dotyczące funkcjonowania doręczeń elektronicznych, poprzez przyjęcie nowych standardów dotyczących sposobów korespondencji i zastąpienie jej tradycyjnych form elektronicznymi. W celu usystematyzowania wiedzy i przygotowania się do właściwej realizacji nowych obowiązków, proponujemy Państwu udział szkoleniu, podczas którego omówimy zagadnienia z zakresu postępowania administracyjnego ze szczególnym uwzględnieniem zmian w zakresie e-doręczeń, które weszły w życie od 1 stycznia 2025 r.

Podczas zajęć prowadząca:

  • Przybliży regulacje dotyczące publicznej usługi doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej.
  • Wskaże jak prawidłowo wszcząć postępowanie administracyjne, jak zbierać dowody i wydawać decyzje.
  • Przeanalizuje obszary dotyczące prowadzenia postępowania i wydawania decyzji z uwzględnieniem ostatnich zmian w k.p.a.
  • Podpowie, w jakich sytuacjach nie będziemy stosować przepisów ustawy o doręczeniach elektronicznych oraz na co zwrócić uwagę przy tworzeniu wiadomości, wysyłaniu i odbieraniu ich.
  • Przedstawi problematykę doręczeń, w tym e-doręczeń, upoważnień i pełnomocnictw.

Udział w zajęciach pozwoli Państwu na zdobycie i ugruntowanie wiedzy praktycznej dotyczącej stosowania prawidłowych procedur w prowadzonych postępowaniach administracyjnych, kończących się wydaniem decyzji administracyjnej.

Zajęcia poprowadzi radca prawny, która od wielu lat przeprowadza szkolenia dla administracji publicznej, także w zakresie regulacji z obszaru prawa pracy, ochrony danych osobowych, czy procedur dotyczących ustawy o ochronie sygnalistów, doskonale znająca specyfikę jsfp, świadcząca wsparcie prawne jst, ceniona za jasny sposób przekazywania wiedzy, uzyskująca bardzo dobre oceny od uczestników.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Dostarczenie wiedzy i umiejętności w zakresie prawidłowego prowadzenia postępowania administracyjnego i wydawania decyzji, ze szczególnym uwzględnieniem zasad, wynikających z ustawy o doręczeniach elektronicznych.
• Omówienie najważniejszych przepisów k.p.a., w tym tych regulujących etapy, zasady, terminy postępowania administracyjnego, właściwość organów czy stron postępowania i ich reprezentację.
• Przedstawienie standardów i zasad związanych ze stosowaniem e-doręczeń, wskazanie kogo dotyczą. Analiza obowiązków podmiotów publicznych, wynikających z ustawy o doręczeniach elektronicznych.
• Uzyskanie podpowiedzi, jak obsługiwać skrzynki do doręczeń, jak tworzyć wiadomości, załączać pliki, archiwizować korespondencję.
• Wskazanie prawidłowego stosowania przepisów z zakresu ochrony danych osobowych w postępowaniach administracyjnych, z uwzględnieniem decyzji PUODO.
• Uzyskanie odpowiedzi na pytania:
− Czym się różni adres do doręczeń elektronicznych od adresu poczty elektronicznej?
− Kto powinien podpisywać dokumenty elektroniczne?
− Jak stwierdzić, czy korespondencja została doręczona?
− Kto może być pełnomocnikiem strony? 
− Jaka jest rola pełnomocnika w postępowaniu administracyjnym?
− Jak wszcząć postępowanie administracyjne?
− Czym jest PUH i PURDE?
− Czym się różni doręczanie przez e-PUAP od nowych e-doręczeń?
− Na czym polegać będzie „fikcja doręczenia elektronicznego”?
− Jak liczyć terminy?
− Jaka jest rola operatora wyznaczonego, jego obowiązki i zakres odpowiedzialności?
 

zwiń
rozwiń
Program

1. Zasady postępowania administracyjnego:
• Art. 14 k.p.a. zasada pisemności w kontekście doręczeń elektronicznych.
• Podpisywanie dokumentów elektronicznych.
• Rola profilu zaufanego.
• Inne zasady postępowania administracyjnego w praktyce. 
• Strona postępowania. Strona nieznana z miejsca pobytu. Następcy prawni. 
2. Pełnomocnik:
• Kto może być pełnomocnikiem?
• Formy pełnomocnictwa.
• Udzielanie pełnomocnictw.
• Omówienie orzecznictwa. 
• Doręczanie korespondencji pełnomocnikom na podstawie ustawy o doręczeniach elektronicznych. 
• Najbliższa rodzina jako pełnomocnik. 
• Jak ma postępować organ w stosunku do pełnomocników strony?
3. Terminy załatwiania spraw administracyjnych:
• Zawiadomienia o niezałatwieniu sprawy. 
• Bezczynność i przewlekłość postępowania. Jakie rodzi skutki dla organu?
• Załatwianie spraw w terminie a instytucja ponaglenia. 
• Termin załatwiania sprawy a Publiczna Usługa Hybrydowa.
4. Wszczęcie postępowania:
• W postaci pisemnej.
• Za pomocą EPUAP, doręczeń elektronicznych.
• Kiedy dochodzi do wszczęcia postępowania?
• Jak prawidłowo dokonać wszczęcia postępowania administracyjnego? 
• Obowiązki organu: sposoby wszczęcia postępowania, data i forma wszczęcia postępowania, pojęcie i wymogi formalne podania, pozostawienie podania bez rozpoznania. 
5. Odmowa wszczęcia postępowania.
6. Uzupełnianie braków formalnych:
• Jak doręczać pisma w toku postępowań administracyjnych?
• Hierarchia doręczeń w Kodeksie postępowania administracyjnego. 
• Doręczenia, formy doręczeń, skutki doręczeń, doręczenia za granicą, doręczenia elektroniczne. 
• Doręczenie wydruku pisma, uzyskanego z systemu teleinformatycznego.
• Doręczenia zastępcze. 
• Zmiana adresu a doręczenia. 
• Kiedy pismo administracyjne jest prawidłowo doręczone?
7. Doręczanie PURDE - Publiczna Usługa Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego. 
8. Doręczanie PUH - Publiczna Usługa Hybrydowa.
9. Kwalifikowana Usługa Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego – KURDE w toku postępowania administracyjnego. Wniesienie podania przez osobę korzystającą z e-doręczeń.
10. Znaczenie BAE – Bazy Adresów Elektronicznych dla postępowania administracyjnego.
11. Relacja między doręczeniami elektronicznymi a EPUAP:
• Czy można będzie użytkować EPUAP?
• Na jakich zasadach?
• Przepisy przejściowe.
12. W jaki sposób udostępniać akta sprawy?
• Dostęp do akt sprawy dla stron a dostęp na gruncie ustawy o udostępnianiu informacji publicznej.
• RODO a udostępnianie akt sprawy.
13. Dowody w postępowaniu administracyjnym.
14. Poświadczanie przez pracownika zgodności odpisu dokumentu z oryginałem. Upoważnienia dla pracowników.
15. Art. 79a k.p.a. – stosowanie w praktyce.
16. Decyzja: elementy struktury decyzji – podstawowe i dodatkowe.
17. Jak uzupełnić, sprostować i wyjaśnić treść decyzji?
18. Zrzeczenie się prawa do odwołania przez stronę a ostateczność i prawomocność decyzji i jej wykonalność:
• Praktyka postępowania. 
• Wykonalność decyzji art. 127 par. 1a k.p.a.
19. Ochrona danych osobowych podczas postępowania administracyjnego na gruncie decyzji UODO.
20. Pytania i odpowiedzi.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Wszyscy pracownicy administracji rządowej i samorządowej, biorący udział w wydawaniu decyzji administracyjnych i stosujący przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny, ekspert z zakresu prawa administracyjnego, prawa pracy oraz przepisów prawnych dotyczących k.p.a. i e-doręczeń, postępowania administracyjnego, ochrony danych osobowych, procedury rozpatrywania skarg i wniosków, udostępniania danych, dostępu do informacji publicznej, zapewniania dostępności, realizacji zadań własnych i zleconych jst. Doświadczona trenerka, prowadząca od kilkunastu lat szkolenia, podnoszące kwalifikacje pracowników administracji publicznej. Autorka komentarzy i opinii prawnych, wysoko oceniana za fachowość i jasność przekazu przez uczestników szkoleń.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Magdalena Kubik-Szczerba
Zastępca Dyrektora FRDL POST
tel. 17 862 69 64
magdalena.kubik@frdl.rzeszow.pl
Małgorzata Nieroda
Dyrektor FRDL Podkarpackiego Ośrodka Samorządu Terytorialnego
tel. 17 862 69 64
malgorzata.nieroda@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 459 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 27 stycznia 2025 r. cena wynosi: 419 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 6 lutego 2025 r.