• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Skargi, wnioski i petycje w działalności organów samorządowych ze szczególnym uwzględnieniem ich rozpatrywania w związku z końcem bieżącej kadencji i początkiem nowej

online

Cena: 435 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 9 stycznia 2024 r. cena wynosi 399 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

Problematyka petycji, skarg i wniosków wzbudza duże zainteresowanie związane z wieloma niejasnościami przepisów w tym zakresie oraz zwiększającą się liczbą składanych do urzędu tego typu pism. Dodatkowo powołanie w komisji skarg, wniosków i petycji w organach stanowiących wpłynęło na modyfikację sposobu procedowania w tego typu sprawach. Do tego okres przełomu kadencji to trudny moment w działalności organów samorządowych ze względu na konieczność przejmowanie realizowanych zadań przez nowe organy. Przedmiotem proponowanego szkolenia jest przedstawienie zasad rozpatrywania skarg, wniosków i petycji oraz obowiązków organów samorządowych w tym zakresie ze szczególnym uwzględnieniem ich rozpatrywania w związku z końcem bieżącej kadencji i początkiem nowej. Analizie poddane zostaną przepisy procedury rozpatrywania skarg wniosków i petycji na przełomie kadencji z uwzględnieniem konieczności dopełnienia wszystkich wymogów formalnych związanych z końcem kadencji. Spotkanie umożliwi podjęcie dyskusji nad rozwiązaniem pojawiających się w praktyce problemów i uniknięcie nieprawidłowości.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Przedstawienie zasad rozpatrywania skarg, wniosków i petycji oraz obowiązków organów samorządowych w tym zakresie.
• Wyposażenie członków komisji skarg, wniosków i petycji oraz urzędników uczestniczących w procedurze ich rozpoznawania w wiedzę niezbędną do zgodnego z prawem procedowania w zakresie skarg i wniosków i petycji zgłaszanych przez mieszkańców oraz unikania nieprawidłowości proceduralnych i merytorycznych przy ich załatwianiu.
• Omówienie wybranych popełnianych błędów w związku ze stosowaniem przepisów dotyczących rozpatrywania skarg wniosków i petycji na przełomie kadencji organów samorządowych.
• Wskazanie najczęstszych nieprawidłowości z zakresu procedury skargowo-wnioskowej.
• Poznanie odpowiedzi na najczęściej pojawiające się wątpliwości i pytania z zakresu tematyki zajęć.

zwiń
rozwiń
Program

1. Rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji w związku z końcem bieżącej kadencji i początkiem nowej:
• Data końca kadencji i termin wyborów samorządowych.
• Zasada kontynuacji czy dyskontynuacji przy rozpatrywaniu skarg, wniosków i petycji.
• Terminy na rozpatrzenie skarg, wniosków i petycji w związku z końcem bieżącej kadencji.
• Tryb postępowania w związku z końcem bieżącej kadencji i początkiem nowej.
• Obowiązki przewodniczącego rady i komisji skarg, wniosków i petycji w sprawach rozpoznawanych na przełomie kadencji.
2. Skargi i wnioski w działalności rady:
• Podstawy prawne instytucji skarg i wniosków.
• Pojęcie skargi i wniosku.
• Podmioty uprawnione do składania skarg i wniosków.
• Tryb i forma składania skarg.
• Problem skargi „elektronicznej”.
• Skarga a interpelacja i zapytanie oraz krytyka prasowa.
• Właściwość rady gminy (powiatu) do załatwienia skarg i wniosków.
• Właściwość organu wykonawczego i kierowników jednostek organizacyjnych do załatwienia skarg i wniosków.
• Postępowanie w przypadku stwierdzenia niewłaściwości do rozpoznania skargi i wniosku.
• Procedura postępowania ze skargami wpływającymi do rady.
• Procedura postępowania ze skargami wpływającymi do organu wykonawczego i kierowników jednostek organizacyjnych.
• Skargi a ochrona danych osobowych.
• Terminy na rozpoznanie skarg i wniosków.
• Stwierdzenie zasadności lub niezasadności złożonej skargi.
• Informowanie skarżącego o sposobie załatwienia sprawy.
• Co zrobić z kolejną skargą w tej samej sprawie?
• Skutki stwierdzenia zasadności złożonej skargi.
• Postępowanie z wnioskami wpływającymi do rady oraz organu wykonawczego i kierowników jednostek organizacyjnych.
• Dokumentowanie skarg i wniosków wpływających do rady gminy (powiatu).
3. Komisja skarg, wniosków i petycji – jak sprawnie procedować:
• Komisja skarg, wniosków i petycji jako podmiot w strukturze rady gminy (powiatu).
• Zakres działania komisji skarg, wniosków i petycji.
• Statutowa regulacja komisji.
• Plan pracy komisji.
• Procedura rozpatrywania skarg wniosków i petycji przez komisję.
• Dokumentowanie pracy komisji.
4. Petycje w działalności rady:
• Rozróżnienie pojęci petycji, skargi i wniosku oraz ustalenie właściwego trybu postępowania.
• Obowiązki organów samorządowych w związku z ustawą o petycjach.
• Podmioty uprawnione do składania petycji.
• Tryb i forma składania petycji, problem petycji „elektronicznej”.
• Petycja wielokrotna i zbiorowa.
• Właściwość rady gminy (powiatu) do załatwienia petycji.
• Właściwość organu wykonawczego i kierowników jednostek organizacyjnych do załatwienia petycji.
• Tryb procedowania w sprawach petycji.
5. Podsumowanie. Dyskusja.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Przewodniczący rad, przewodniczący i członkowie komisji skarg, wniosków i petycji, sekretarze gmin i powiatów, kierownicy jednostek organizacyjnych, pracownicy zajmujący się przyjmowaniem oraz rozpatrywaniem petycji, skarg i wniosków w tym: pracownicy biur rady, wydziałów spraw obywatelskich, wydziałów organizacyjnych, inne osoby zainteresowane tematem.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doktor nauk prawnych, adiunkt w Zakładzie Prawa Samorządu Terytorialnego Katedry Prawa Administracyjnego i Nauki Administracji na WPiA UŁ; specjalizuje się w zakresie: prawa samorządu terytorialnego, prawa urzędniczego, etyki pracownika samorządowego, zakładów opieki zdrowotnej i ochrony zdrowia, gospodarki komunalnej oraz innych zagadnień dotyczących samorządu terytorialnego i prawa administracyjnego. Autor wielu publikacji z zakresu prawa administracyjnego i samorządu terytorialnego, w tym współautor Encyklopedii Samorządu Terytorialnego.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Cena zawiera: udział w profesjonalnym szkoleniu on-line, materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia. Dokonanie zgłoszenia na szkolenie jest równoznaczne z zapoznaniem się i zaakceptowaniem regulaminu szkoleń FRDL. Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem będzie równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za to szkolenie. Płatność należy uregulować przelewem po szkoleniu.

ZGŁOSZENIA:

Zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz umieszczony na stronie www.opole.frdl.pl do 19 stycznia 2024 r.

Cena: 435 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 9 stycznia 2024 r. cena wynosi 399 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.