• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Środki trwałe w instytucjach kultury

online
Miejsce
Internet
Termin
20 października 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 6 października 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie skierowane do pracowników instytucji kultury odpowiedzialnych za zarządzanie majątkiem trwałym, księgowych oraz osób zajmujących się gospodarką finansową. Podczas tego szkolenia uczestnicy zdobędą kompleksową wiedzę na temat zarządzania środkami trwałymi, ich ewidencji, amortyzacji oraz związanych z nimi obowiązków prawnych.

Ważne informacje o szkoleniu

• Każda instytucja kultury posiada majątek, który wykorzystuje w trakcie prowadzenia działalności i który podlega zmianom. Majątek trwały to ważny element gospodarki finansowej instytucji kultury, a jego użytkowanie odzwierciedla się w kosztach. Prawo podatkowe, ustawa o rachunkowości i przepisy z zakresu finansów publicznych obligują do wykazywania w księgowości majątku trwałego, a więc nie tylko środków trwałych, ale także wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych w budowie. 
• Podczas proponowanego szkolenia krok po kroku omówione zostaną zagadnienia związane z gospodarowaniem środkami trwałymi w instytucjach kultury w kontekście zasad inwentaryzacji oraz ujmowania majątku trwałego w księgach rachunkowych i sprawozdaniu finansowym.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Uporządkujesz wiedzę z zakresu zasad gospodarowania majątkiem trwałym w instytucjach kultury.
• Pozyskasz informacje o źródłach finansowania majątku trwałego i inwestycji oraz sposobów ich księgowania.
• Nauczysz się samodzielnie rozwiązywać pojawiające się problemy i identyfikować ewentualne nieprawidłowości w metodach i sposobach postępowania w zakresie wewnętrznych uregulowań, ewidencji, wyceny i amortyzacji środków trwałych.
• Uzyskasz odpowiedzi między innymi na następujące pytania:
- Jak wyceniać składniki majątku?
- Jak inwentaryzować środki otrzymane np. od organizatora w nieodpłatne używanie i jak przeprowadzić inwentaryzację, jeśli instytucja przekazała finanse do tzw. centrum usług wspólnych?
- Kiedy środki trwałe instytucji kultury podlegają amortyzacji podatkowej?
- Co trzeba zrobić, aby instytucja mogła wynajmować lub wydzierżawiać własne składniki majątku?
- Jakie przepisy stosować do zbywania składników majątku instytucji kultury? Czy zawsze konieczny jest przetarg?
- Jak postępować w przypadku likwidacji środków trwałych instytucji kultury?
- Co zrobić ze składnikami majątku instytucji w przypadku jej podziału, połączenia czy likwidacji?

zwiń
rozwiń
Program

1. Podstawy klasyfikacji aktywów do majątku trwałego, pozostałych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
2. Źródła finansowania zakupu majątku trwałego.
3. Majątek trwały w planie finansowym i polityce rachunkowości.
4. Wycena i zmiana wartości majątku trwałego.
5. Majątek trwały w ewidencji księgowej:
• Zakup.
• Nieodpłatne otrzymanie (darowizny) majątku trwałego, dóbr kultury i zabytków.
• Wycena majątku trwałego.
• Amortyzacja majątku trwałego.
• Nakłady na eksploatację majątku trwałego.
• Likwidacja.
• Sprzedaż.
6. Inwentaryzacja majątku trwałego.
7. Majątek trwały w sprawozdaniu finansowym.
8. Odpowiedzialność materialna za mienie, w tym wykorzystywane wspólnie.
9. Podsumowanie. Pytania i odpowiedzi. 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Główni księgowi, pracownicy księgowości oraz działów odpowiedzialnych za gospodarowanie majątkiem trwałym w instytucjach kultury.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekonomistka, wieloletni pracownik Uniwersytetu Warszawskiego. Absolwentka studiów podyplomowych w kierunku zarządzania i rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych. Od wielu lat zajmuje się zagadnieniami związanymi z rachunkowością i finansami. Autorka licznych publikacji dla instytucji kultury.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Agnieszka Osman
Katarzyna Marciniak-Mordel
Zastępczyni Dyrektora ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w Łodzi
tel. + 48 605 909 355
katarzyna.marciniak@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 6 października 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 14 października 2025 r.