Dzień I:
Temat: WPF i budżet 2026 – prognozy, zadłużenie i to, czego nie widać w ustawie
Program:
1. Dochody JST na rok 2026 i 2027 – czego się spodziewać i jak planować przy braku pewności
• Planowane kierunkowe dane MF: PIT, CIT, subwencje ogólne, część oświatowa, wskaźniki potrzeb
• Jak podejść do prognoz przy braku stabilnych podstaw prawnych i metodologii?
• Przegląd najnowszych komunikatów, pism i praktyk MF (w kontekście ustawy z 1 października 2024 r.)
• Autorska prognoza dla JST: orientacyjne wartości PIT, CIT i subwencji ogólnej na 2027 r.
2. Realizm kontra formalizm – aktualizacja WPF w praktyce
• Art. 242 i 243 ufp w praktyce – na co uważać przy aktualizacji WPF
• Dylematy planowania: spłacalność, nadwyżka operacyjna, wykonalność inwestycji
• WPF jako dokument kompromisu: między polityką, księgowością a realnym zarządzaniem
3. Zadłużenie – jak nie przekroczyć granic
• Kredyt, pożyczka czy obligacje – co wybrać w 2026 r.?
• Wskaźniki spłaty – co naprawdę „spina się” w świetle obecnych przepisów i możliwości?
• Modele restrukturyzacji istniejącego zadłużenia – czy jest jeszcze pole manewru?
4. Budżet 2026 – priorytety, ograniczenia i racjonalne założenia
• Kluczowe obszary ryzyka i niepewności w kontekście planowania rocznego
• Jak wyznaczyć granice możliwości – podejście ostrożnościowe w realiach JST
• Dochody, wydatki – jak określić priorytety w dynamicznym otoczeniu
• Równowaga między potrzebami lokalnymi a stabilnością finansową
• Rozbieżność między założeniami a wykonaniem – jak ograniczać negatywne skutki różnic plan–
rzeczywistość
5. Sesja ekspercka – rekomendacje, refleksje, otwarte pytania
• Wnioski końcowe.
• Pytania i konsultacje indywidualne uczestników.
Dzień II:
Temat: Tajniki efektywnego zarządzania zespołem, budowanie relacji, rozwiązywanie konfliktów
Cele:
• Uczestnicy mają okazję bliższego poznania się oraz wspólnej pracy nad treściami omawianymi podczas szkolenia.
• Uczestnicy doświadczają wartości jaką daje „granie do jednej bramki” oraz wspólna praca nad celami.
• Uczestnicy doświadczają, że są ważnym elementem swojego zespołu i rola, którą posiadają jest ważna.
• Uczestnicy rozwijają wiedzę oraz kompetencje w zakresie zarządzania zespołem oraz motywacji.
• Uczestnicy potrafią wzajemnie się motywować i dążyć do wspólnego celu.
• Zajęcia prowadzone w formule warsztatowej z wykorzystanie gier szkoleniowych.
Program:
1. Wprowadzenie – czy można być dobrym szefem / szefową i utrzymać status quo w relacjach z dotychczasowymi kolegami i koleżankami?
2. Koncepcja ról zespołowych i jej wpływ na proces organizacji zespołu oraz motywację pracowników, czyli nigdy nie będziesz idealnym szefem / szefową, ale możesz mieć idealny zespół.
3. Cztery style zarządzania wg Herseya i Blancharda. Przywództwo sytuacyjne, czyli dlaczego nie wychodzi nam traktowanie wszystkich jedną miarą.
4. Przegląd koncepcji motywacji: Maslow, Herzberg; czynniki higieniczne i motywacyjne – czyli dlaczego pracownicy nadal nie są zmotywowani.
5. Metoda motywacji błyskawicznej, jako remedium w sytuacjach gdy pracownicy nie chcą wykonywać naszych poleceń.
6. Jak realizować wspólne cele, czyli słów parę o przeciwdziałaniu dysfunkcjom trawiącym wiele zespołów.
7. Kontekst kultury organizacyjnej. Konflikty w zespole. Czy wiesz, że konflikt może być dobry? Test „mój styl rozwiązywania konfliktów”.
8. Rozmowa motywująca vs demotywująca. Jak komunikować się z zespołem, aby jego członkowie wykonywali zadania dlatego, że chcą, a nie dlatego, że muszą.
9. Znaczenie informacji zwrotnej w procesie zarządzania zespołem oraz motywowania pracowników – historia pewnego motyla.
10. Przykłady motywatorów pozafinansowych stosowanych przez organizacje.
11. Podsumowanie szkolenia i wdrażanie w praktyce zdobytych w czasie zajęć inspiracji.
FORA SAMORZĄDOWE