DZIEŃ I – 7 maja 2025 r.
Wymagania w systemie zamówień publicznych obowiązuje w 2025 roku. Projekty zmian w systemie zamówień publicznych (ustawa pzp oraz ustawa o certyfikacji wykonawców). Zestawienie wymagań w procedurach zamówień publicznych o wartości poniżej 130 000 zł.
Pierwszy dzień kursu to zapoznanie się z wymaganiami i przepisami regulującymi system zamówień publicznych. To także analiza ustawy pzp, aktów wykonawczych, ustaw i rozporządzeń istotnych do sprawnego przygotowania i prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego o wartości poniżej 130 000 zł.
Omówimy również zagadnienia dotyczące opisu przedmiotu zamówienia, warunków i wykluczenia, obejmujących procedury uregulowane w ustawach i rozporządzeniach wprost nie wynikających z ustawy pzp. Przeanalizujemy rozwiązania organizacyjne związane z systemem zamówień publicznych, stronę organizacyjną, w tym elektroniczną, systemu zamówień publicznych.
1. Zestawienie regulacji prawnych związanych z systemem zamówień publicznych, w tym wynikających z Ustawy o Finansach Publicznych, w aspektach związanych z dokonywaniem zakupów.
2. Nowości w systemie zamówień publicznych w 2025 roku.
3. Podstawowe pojęcia i definicje. Informacje praktyczne.
4. System zamówień publicznych z podziałem na ich rodzaje.
5. Zamówienia publiczne wyłączone z obowiązku stosowania przepisów pzp.
6. Obliczenie wartości zamówienia. Realizacja zamówienia w częściach.
7. Podział zamówienia na części w procedurach o wartości poniżej 130 000 zł.
8. Wartość zamówienia – obliczenie / schemat i wpływ na obowiązki wynikające z ustawy pzp. Weryfikacja – ćwiczenia.
9. Regulacje prawne obowiązkowe w procedurach o wartości poniżej 130 000 zł.
10. Przykładowe rozwiązania związane z zastosowaniem/przestrzeganiem wymagań ustaw i rozporządzeń w procedurach o wartości poniżej 130 000 zł.
11. Strona elektroniczna zamówień publicznych – niezbędne minimum.
12. Rodzaje przykładowych trybów postępowania o wartości poniżej 130 000 zł. Schematy postępowania.
13. Podział procedur wewnętrznych ze względu na wartość przedmiotu, przedmiot, tryb, decyzję. Wyłączenia.
14. Analiza przypadku zaproponowana przez uczestników szkolenia – ćwiczenia.
DZIEŃ II – 8 maja 2025 r.
Regulacje/procedury wewnętrzne. Dokumentacja, regulaminy, zaproszenia. Tryby postępowań, przykładowe schematy, dokumentacja, umowy. Punkty kluczowe. Sprawozdania z zamówień udzielonych w 2024 roku. Weryfikacja i konieczne zmiany
Kolejny dzień szkoleniowy to zestawienie informacji pod kątem wymagań opartych na procedurach realizowanych na podstawie regulacji wewnętrznej oraz ustawy pzp. Omówimy zagadnienia związane z przygotowaniem postępowania, wyborem trybu i wpływu na możliwy efekt. Będziemy weryfikować przykładowe rozwiązania zawarte w regulacjach wewnętrznych, zapytaniach ofertowych, ogłoszeniach i umowach.
Zakresem tej części szkolenia będzie także analiza procedury badania i oceny ofert, informacji o zakończeniu postępowania – na co zwrócić uwagę oraz gdzie występują nieprawidłowości? Dodatkowo zostaną omówione wymagania wynikające z Kodeksu cywilnego oraz innych ustaw i rozporządzeń mających wpływ na prawidłowy sposób postępowania.
1. Zestawienie regulacji prawnych w procedurach o wartości poniżej 130 000 zł.
2. Przygotowanie do postępowania – strona organizacyjna. Zastosowanie środków komunikacji elektronicznej.
3. Wersja dobrze przygotowanego regulaminu postępowania podprogowego. Przykładowe rozwiązania.
4. Regulaminy wewnętrzne. Rodzaje rozwiązań z praktycznymi przykładami. Dobierz optymalne rozwiązanie!
5. Rejestry zamówień, plany zamówień o wartości poniżej 130 000 zł. Komisja ds. zamówień publicznych. Przykładowe rozwiązania.
6. Przygotowanie zapytania / ogłoszenia wszczynającego postępowanie o wartości poniżej 130 000 zł. Na co zwrócić uwagę, gdy przedmiotem zamówienia jest dostawa, usługa lub robota budowlana. Przykładowe rozwiązania.
7. Wszczęcie postępowania w procedurze o wartości poniżej 130 000 zł.
8. Zapytania, zmiany, modyfikacje przed terminem składania ofert.
9. Protokoły / przykładowe rozwiązania. Protokół postępowania i zasady jego udostępnienia. Przykładowe rozwiązania.
10. Weryfikacja złożonych ofert/oświadczeń przez wykonawców w postępowaniu. Dokumentowanie czynności – walidacja. Czy i jak będę stosował procedury dotyczące: rażąco niskiej ceny, czynu nieuczciwej konkurencji, omyłki, wyjaśnienia, poprawy, uzupełnienia – przykładowe rozwiązania na TAK i NIE.
11. Sprawdzenie ofert pod kątem odrzucenia.
12. Wybór oferty najkorzystniejszej lub unieważnienie postępowania – wymagania.
13. Zawarcie umowy z wybranym wykonawcą – wymagania – przykładowe dokumenty.
14. Realizacja umowy, zmiany w umowie w procedurach o wartości poniżej 130 000 zł. Kiedy TAK, a kiedy NIE?
15. Sprawozdania z udzielonych zamówień przesłane do 3 marca 2025 roku. Weryfikacja i konieczne korekty. Sprawdź czy dobrze wypełniłeś obowiązki!
16. Analiza przypadku zgłoszona przez uczestników szkolenia – ćwiczenia.
DZIEŃ III – 9 maja 2025 r.
Przygotowanie i prowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego oraz realizacja umów w oparciu o „Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027”. Przykładowa dokumentacja, regulamin, zapytanie ofertowe, umowa, zmiany w umowie.
Ostatni dzień to omówienie procedur opartych na „Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027” (zwane dalej Wytycznymi), gdzie uczestnicy szkolenia zapoznają się praktycznymi elementami procedury, przykładową dokumentacją od ogłoszenia do zapytania ofertowego, trybu pytań i odpowiedzi, procedurą badania i oceny ofert i wyboru oferty jako najkorzystniejszej. Istotnym elementem tej części KURSU będzie także omówienie zaproponowanego protokołu z takiego postępowania oraz dodatkowe materiały i propozycje (zawiadomienie o wyborze, informacja o odrzuceniu oferty, unieważnieniu postępowania…). Ważnym elementem Wytycznych jest także dobrze przygotowana umowa oraz sprawna realizacja umowy. Uzupełnieniem tego dnia KURSU będzie weryfikacja zmian w umowie (kiedy TAK, a kiedy NIE?), które mogą następić w trakcie jej realizacji oraz lista sprawdzająca procedur objętych Wytycznymi.
1. Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021 – 2027.
2. Podstawowe zasady udzielania zamówień w projektach – różnice w stosunku do projektów realizowanych w oparciu o procedury i postępowania zawarte w przepisach ustawy pzp.
3. Wyłączenie od stosowania wytycznych.
4. Baza konkurencyjności.
5. Korekty finansowe – zestawienie, na które warto zwrócić uwagę.
6. Przygotowanie do postępowania o udzielenie zamówienia – wybrane elementy proceduralne.
7. Obliczenie wartości zamówienia zgodnie z ustawą pzp oraz zgodnie z Wytycznymi.
8. Ustalenie wartości – granica ryzyka i parametry możliwych nieprawidłowości.
9. Planowanie zamówień – przykłady dla dostaw i usług. Proponowany schemat postępowania.
10. Przykładowe rozwiązania „ułatwiające życie” przy obliczeniu wartości zamówienia.
11. Przygotowanie i prowadzenie postępowania. Przykładowa dokumentacja.
12. Ogłoszenie postępowania, czyli zapytanie ofertowe. Treść, wyjaśnienia, zmiany, upowszechnienie postępowania. Przykładowe rozwiązanie.
13. Opis przedmiotu zamówienia, wymagania i nieprawidłowości.
14. Kryteria oceny ofert.
15. Warunki udziału – podstawy wykluczenia.
16. Konkurencyjność – równe traktowanie wykonawców oraz jawność postępowania.
17. Oferta, procedura badania i oceny. Przykładowa dokumentacja.
18. Dokumentowanie postępowania. Jawność – zasady dostępu do dokumentacji. Przykładowe rozwiązanie.
19. Umowa w sprawie zamówienia i jej zmiany - przykład.
20. Lista sprawdzająca jako dokument weryfikujący. Jak samodzielnie zweryfikować prowadzone postępowanie oparte na „Wytycznych w projektach na lata 2021-2027”?
21. Analiza przypadku zgłoszona przez uczestników szkolenia – ćwiczenia.
22. Podsumowanie kursu.
Test sprawdzający wiedzę.