• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Zamówienia publiczne w praktycznym podejściu oraz pilne zmiany w pzp w 2026 r.

Miejsce
Internet
Termin
12 listopada 2025
Czas trwania
10:00 - 15:00
Cena
459/419 zł
Zapisz się na szkolenie

Przy zgłoszeniach do 29 października 2025 r. cena wynosi: 419 PLN netto/os.

Proponowane szkolenie podzielone jest na trzy części.

  • Pierwsza odnosi się do warunków udziału w postępowaniu i wyjaśnia jak konstruować warunki i w jaki sposób je oceniać.
  • W drugiej części nacisk położony jest na badanie i ocenę ofert, ze szczególnym uwzględnieniem poprawiania omyłek w ofertach oraz procedury badania rażąco niskiej ceny.
  • W ostatniej części przybliżone zostaną pilne zmiany, które należy uwzględniać w pracy w zamówieniach publicznych w 2026 r.
Ważne informacje o szkoleniu

Podczas szkolenia omawiane są konkretne praktyczne przykłady, które pomagają zrozumieć sens danej normy prawnej. Kurs prowadzony jest na konkretnych przykładach z praktyki. Zagadnienia omawiane są z uwzględnieniem aktualnego orzecznictwa oraz podkreśleniem błędów popełnianych przez Zamawiających wskazywanych w toku kontroli.

W praktyczny sposób i na konkretnych przykładach odpowiemy na pytania:

  • Na czym polega test proporcjonalności?
  • W jaki sposób zapobiegać wyłonieniu oferty wykonawcy nierzetelnego?
  • Jakie są 3 warunki skutecznych wyjaśnień rażąco niskiej ceny?
  • Kiedy ponad 30% rozbieżność pomiędzy zaoferowana ceną a wartością zamówienia lub średnią arytmetyczną cen złożonych ofert nie wymaga wyjaśnień?
  • Jak prawidłowo skonstruować wezwanie do złożenia wyjaśnień rażąco niskiej ceny?
  • Jak poprawiać inne omyłki w treści oferty nie narażając się na zarzut niedozwolonych negocjacji treści?
  • Jakie kolejne czynności Zamawiający musi przeprowadzić zanim dokona poprawienia omyłki w ofercie?
  • Jak oceniać doświadczenie w sytuacji, gdy stanowi ono warunek udziału w postępowaniu i odnosi się do Wykonawcy lub osób skierowanych do realizacji zamówienia, a jak oceniać doświadczenie osób, gdy jest ono kryterium oceny ofert?
  • Jak ustalić datę zawarcia umowy w formie elektronicznej?
  • Jak obliczać terminy na udzielanie wyjaśnień treści SWZ?
  • Nowości w środkach ochrony prawnej 2026
  • Nowy próg bagatelności oraz zmiany w analizie potrzeb i wymagań 2026
  • Co zmienić w SWZ w związku z ustawą o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych?
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Zdobędziesz, uzupełnisz i uporządkujesz wiedzę z zakresu zamówień publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem oceny podmiotowej wykonawców, badania i oceny ofert, a także wciąż niedocenianych opcji oraz wznowień.
  • Dowiesz się, jakie błędy popełnia Zamawiający na etapie przygotowania postępowania i jak je skutecznie eliminować.
  • Dowiesz się na co zwraca uwagę kontrolujący podczas sprawdzania dokumentów zamówienia i z wykorzystaniem jakich narzędzi konstruuje zarzuty naruszenia Pzp.
  • Uzyskasz odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania związane z badaniem i oceną ofert.
  • Dowiesz się jakie są dobre praktyki stosowane przez Zamawiających w zamówieniach publicznych.
  • Poznasz najnowsze orzecznictwo dotyczące zamówień publicznych.
  • Będziesz wiedział, jak obliczać terminy.
  • Poznasz pilne zmiany przepisów Pzp, które zaczną obowiązywać w 2026 r.
  • Nauczysz się poprawnie opisać warunki udziału w postępowaniu, pozna algorytm badania rażąco niskiej ceny, a także poprawiać omyłki w treści oferty.

Otrzymasz autorską obszerną prezentację, zawierającą m.in. prezentowaną podczas kursu bibliotekę orzecznictwa oraz przykłady dobrych praktyk.

zwiń
rozwiń
Program
  1. Warunek udziału w postępowaniu, który jest proporcjonalny - test kontrolera.
  2. Aspekty doświadczenia w zamówieniach publicznych:
    • Zdolność zawodowa lub techniczna wykonawcy, jako doświadczenie Wykonawcy oraz doświadczenie osób skierowanych do realizacji zamówienia.
    • Doświadczenie osób jako kryterium oceny ofert.
    • Czy można wymagać wykonania dwóch dostaw/usług/robót budowlanych?
    • Czy członkowie konsorcjum mogą sumować swoje doświadczenie aby wspólnie wykazać spełnienie warunku udziału w postępowaniu?
    • Czy podmiot udostępniający zasoby musi być zawsze podwykonawcą?
    • Błędy popełniane przy składaniu zobowiązań do udostępnienia doświadczenia oraz oświadczenia o podziale zadań.
  3. Przesłanki wykluczenia:
    • Wykonawca, który nie sprawdził się przy wcześniejszym zamówieniu – czyli kiedy warto przewidywać przesłankę wykluczenia z art. 109 ust 1 pkt 7 PZP?
    • Dlaczego nie należy żądać od Wykonawcy oświadczenia o braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej dotyczącego podmiotu udostępniającego zasoby?
  4. Wyjaśnianie rażąco niskiej ceny i związane z tym problemy:
    • Czym jest i jak należy rozumieć pojęcie „rażąco niska cena”?
    • Zawartość wezwania do wyjaśnień – dlaczego tzw. wezwanie blankietowe jest niewystarczające?
    • Przypadki bezprawnego wezwania – czy można skutecznie kwestionować sam fakt wezwania do wyjaśnień RNC?
    • 3 warunki skutecznych wyjaśnień.
    • Ponowne wezwanie do wyjaśnień w świetle orzecznictwa.
  5. Poprawianie omyłek w treści oferty:
    • Kiedy mamy do czynienia z oczywistą omyłką pisarską?
    • Kiedy mamy do czynienia z oczywistą omyłką rachunkową?
    • Co to jest „inna omyłka polegająca na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia i w jakich sytuacjach taką omyłkę należy poprawić?
    • Jak prawidłowo informować Wykonawców o dokonanych poprawkach omyłek?
    • Brak zgody na dokonaną korektę - przypadki, konsekwencje.
  6. Terminy w zamówieniach publicznych:
    • Termin zakończenia umowy - w dniach, tygodniach, miesiącach i latach - jak je liczyć?
    • Dlaczego nie zawsze data w nagłówku umowy jest datą zawarcia umowy?
    • Terminy na zadawanie pytań dotyczących SWZ.
    • Terminy ustawowe - składania ofert, związania ofertą, zawarcia umowy, składania podmiotowych środków dowodowych.
  7. Na co musi zwrócić szczególną uwagę Zamawiający w 2026 r.?:
    • Zdalne posiedzenie i rozprawa przed Krajową Izbą Odwoławczą:
      • Czy strona bądź uczestnik postępowania odwoławczego może sam zdecydować, czy połączy się zdalnie czy też przyjdzie na salę rozpraw?
      • Jak przekazywać pisma i dowody podczas rozprawy zdalnej?
      • Przypadki kiedy KIO może odmówić zdalnego udziału tej osoby w posiedzeniu lub rozprawie.
    • Obowiązek przedstawienia dowodów już na etapie składania odwołania (prekluzja dowodowa) – do kiedy najpóźniej należy przedstawić dowody i czy 5 minut przed rozprawą wystarczy?
    • Konieczność wniesienia odpowiedzi na odwołanie.
    • Nowy próg bagatelności oraz zmiany w analizie potrzeb i wymagań.
    • Co należy zmienić w SWZ w związku z ustawą o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych?
zwiń
rozwiń
Adresaci

Osoby przygotowujące postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz uczestniczące w pracach komisji przetargowej, oraz wykonawcy zamówień publicznych, a także osoby kontrolujące zamówienia publiczne.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Wykładowca z 25-letnim doświadczeniem zawodowym w zakresie zamówień publicznych; ponad 2000 przeprowadzonych szkoleń; praktyk; ekspert podczas prac Nadzwyczajnej Komisji Sejmowej ds. Deregulacji zajmującej się nową ustawą - Prawo zamówień Publicznych (2020 r.); kierownik Rady Programowej Studium Zamówień Publicznych; wykładowca na Studium Zamówień Publicznych przy Szkole Głównej Handlowej w Warszawie; ekspert podczas prac m.in. Sejmowej Podkomisji Gospodarki zajmującej się nowelizacją ustawy dotyczącą podwykonawstwa i podniesienia progu bagatelności (2013 i 2014 r.);, Senackiej Komisji Gospodarki ds. rozpatrzenia projektu nowelizacji ustawy - Prawo zamówień publicznych (2008 r.), Senackiej Komisji Gospodarki ds. rozpatrzenia projektu nowelizacji ustawy - Prawo zamówień publicznych (2008 r.) oraz Nadzwyczajnej Komisji Sejmowej „Przyjazne Państwo” (2008 i 2009 r.); Komisji Nadzwyczajnej ds. rozpatrzenia projektu nowej ustawy o zamówieniach publicznych (2000 r.); absolwent Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku ekonomia; autor licznych publikacji z zakresu zamówień publicznych; do 2007 r. atestator z listy Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych; do 1997 r. trener z listy Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Mariola Walkowicz
Specjalista ds. szkoleń i projektów
tel. 77 454 48 29
mariola.walkowicz@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 459 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 29 października 2025 r. cena wynosi: 419 PLN netto/os.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 6 listopada 2025 r.