Najbliższe spotkanie
Forum Koordynatorów ds. dostępności w JSFP
18 marca 2022 r.
Plany działania w kontekście zapewniania dostępności. Aktualizacja, wnioski na przyszłość. Dobre praktyki dotyczące zastosowania praktycznych sposobów, mających na celu poprawę dostępności w jednostce, w szczególności dostępności architektonicznej i komunikacyjnej. Wskazanie najczęstszych problemów, wynikających z doświadczeń audytowych i przedstawienie propozycji rozwiązań.
- Podczas najbliższej sesji Forum będziemy rozmawiać o rozwiązaniach, mających na celu poprawę dostępności w jednostce, w szczególności dostępności architektonicznej i komunikacyjnej.
- Prowadzący omówią najczęstsze problemy, wynikające z ich doświadczeń audytowych i wskażą propozycje rozwiązań.
- Następnie zostanie przedstawiona problematyka aktualizacji planów dostępności i wyzwań, jakie stoją przed koordynatorami w związku z nimi.
Uczestnicy spotkania będą mieli możliwość przedstawienia kwestii problemowych, wymiany doświadczeń, zarówno z ekspertami, prowadzącymi spotkanie, jak i członkami Forum. Celem spotkania jest uzyskanie wielu cennych wskazówek i podpowiedzi, niezbędnych w codziennej pracy, dyskusja i uzyskanie odpowiedzi na pytania od ekspertów- w zakresie praktycznego stosowania przepisów. Liczymy na Państwa aktywne uczestnictwo w spotkaniu.
Serdecznie zapraszamy do udziału!
Program spotkania:
09.00 – 09.30 Możliwość testowania połączenia.
09.30 – 09.45 Piątkowa kawa Koordynatorów ds. dostępności w JSFP
Omówienie harmonogramu prac Forum na najbliższe miesiące
Katarzyna Marciniak- Mordel, Magdalena Kubik- Szczerba, Koordynatorki Forum
09.45 – 12.45 Dobre praktyki dotyczące zastosowania praktycznych sposobów, mających na celu poprawę dostępności w jednostce, w szczególności dostępności architektonicznej i komunikacyjnej. Wskazanie najczęstszych problemów, wynikających z doświadczeń audytowych i przedstawienie propozycji rozwiązań.
1. Pętla indukcyjna i jej zastosowanie.
2. Elementy publikacji informacji w tekście łatwym do czytania i zrozumienia wraz z przykładami.
3. Tłumacz PJM - online czy stacjonarnie?
4. Dostępne dokumenty - na co zwracać szczególną uwagę?
5. Omówienie uwarunkowań prawnych w zakresie dostępności architektonicznej wraz ze wskazaniem dodatkowych opracowań dotyczących projektowania uniwersalnego.
6. Parametry użytkowników i dopasowanie przestrzeni.
7. Omówienie na podstawie przykładów (głównie zdjęcia) minimalnych wymagań w zakresie dostępności architektonicznej wg art. 6 pt. 1 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami dotyczącymi:
• wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych,
• instalacji i urządzeń lub zastosowanych środków technicznych oraz rozwiązań architektonicznych w budynku, które umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń,
• informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy,
• wstępu do budynku osobie korzystającej z psa asystującego, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r.,
• ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami.
11.30 – 11.45 Przerwa kawowa (w trakcie wystąpienia).
Prowadzący: Trener szkolący przedstawicieli instytucji użyteczności publicznej w zakresie obsługi klienta z niepełnosprawnościami ,prezes zarządu Fundacji Inicjatyw Społecznych Mili Ludzie. Od 2012r. przewodniczący Komisji Dialogu Obywatelskiego przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta Poznania ds. Osób z Niepełnosprawnościami, ciała konsultacyjno-doradczego Prezydenta Miasta Poznania. Od 2006r. zaangażowany w organizację dostępnych wydarzeń kulturalnych, Ekspert ds. dostępności w ramach projektów „Dostępna kultura” oraz „Sport Dostępny” w Poznaniu. Współautor „Programu wyrównywania szans osób z niepełnosprawnościami i przeciwdziałania ich wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań́ na rzecz zatrudniania osób z niepełnosprawnościami w województwie wielkopolskim na lata 2014-2020. Jako ekspert ds. dostępności współpracował m.in. z NIK.
Prowadzący: Absolwentka Wydziału Architektury i Urbanistyki Politechniki Poznańskiej, posiada uprawnienia do projektowania i kierowania robotami budowlanymi. Procesy inwestycyjne, zagadnienia projektowe i wykonawcze miała możliwość poznawać „od kuchni” pracując w charakterze inżyniera budowy, architekta i konsultanta do spraw budownictwa zrównoważonego. W trakcie realizacji działań doradczo-projektowych w pierwszej kolejności zwraca uwagę na dopasowanie rozwiązań do potrzeb użytkowników. Obszar jej zawodowych zainteresowań związany jest przede wszystkim z budynkami i przestrzeniami dostępnymi, zdrowymi i stworzonymi w sposób odpowiedzialny względem środowiska naturalnego.
12.45 – 14.00 Plany działania w kontekście zapewniania dostępności. Aktualizacja, dobre praktyki, wnioski na przyszłość.
1. Zadania koordynatora związane z aktualizacją planu.
2. Przedstawienie zależności dotyczących planu działania w jednostkach i jednostkach podległych.
3. Omówienie przykładowych zarządzeń, autodiagnozy oraz planu działania w zakresie dostępności. Zwrócenie uwagi na kwestie problemowe.
4. Powiązanie budżetu z planem działania.
5. Wskazanie zakresu odpowiedzialności podmiotów za nieprawidłowości.
Prowadzący: Radca prawny, ekspert z zakresu prawa administracyjnego, prawa pracy oraz przepisów prawnych dotyczących zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, przeprowadzająca audyty dostępności. Doświadczona trenerka, prowadząca szkolenia podnoszące kwalifikacje pracowników administracji publicznej. Autorka komentarzy i opinii prawnych.
14.00 Podsumowanie, zakończenie spotkania.