MIASTA DLA LUDZI. POLITYKI TRANSPORTOWE WYBRANYCH MIAST HOLENDERSKICH
Parking pod wodą? W Amsterdamie takie rozwiązanie pozwoliło zwiększyć przestrzeń dedykowaną rowerom w samym centrum miasta.
Rower, obok wiatraków i tulipanów, nie bez przyczyny stał się znakiem rozpoznawczym holenderskich miast.
W Holandii jest około 35 000 kilometrów ścieżek rowerowych oraz największe parkingi rowerowe na świecie. Holendrzy są absolutnym liderem w tej dziedzinie. Na 17 milionów mieszkańców przypada ponad 22 miliony rowerów!
Wszystko po to, by skutecznie ograniczyć ruch samochodowy. Korzyści jest wiele. Poza zyskami środowiskowymi, zdrowotnymi i ekonomicznymi, istnieją też pozytywne społeczne skutki jazdy na rowerze. O tym, jak wyglądają polityki transportowe w holenderskich miastach i które z dobrych praktyk mogłyby zostać wprowadzone także w Polsce pisze dr hab. Łukasz Zweiffel, prof. PSW, pracownik Pomorskiej Szkoły Wyższej i działacz Stowarzyszenia Rowerowe Katowice.